niedziela, 29 września 2024 09:15
Reklama

Pamiętamy o wyklętych

Mszą święta w intencji ojczyzny, złożeniem kwiatów pod pamiątkową tablicą oraz pokazem filmu ?Historia Roja? uczczono dziś w Garwolinie Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. W uroczystościach uczestniczyli przedstawiciele władz państwowych, samorządowych, kombatanci, a także młodzież. - W pewnych gremiach dziwiono się, że zapraszano na dzisiejszą uroczystość młodzież ze sztandarami. To pewne niezrozumienie tematu. Dzisiaj nie ma zakazów i nakazów. Cieszę, że tu przyszliście i nie daliście się zmanipulować różnym przekazom i małym ludziom, którzy próbowali to wszystko zepsuć ? mówił poseł Grzegorz Woźniak. - Dzisiaj zobaczymy w pigułce, jak ci ludzie walczyli o wolną Polskę. Oni byli wyklęci, ale my o nim pamiętamy ? dodał.

Uroczystości rozpoczęły się mszą święta w garwolińskiej kolegiacie pw. Przemienienia Pańskiego. O odprawienie mszy w intencji ojczyzny prosili starosta Marek Chciałowski oraz burmistrz Garwolina Tadeusz Mikulski. ? Dzisiejszy dzień to od ubiegłego roku Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Tych, którzy po wkroczeniu wojsk sowieckich walczyli o wolność naszej ojczyzny. Pomimo nierównej walki nie poddali się. Ginęli i trafiali do komunistycznych więzień ? mówił starosta.

Słowo do zgromadzonych w kościele wygłosił profesor Andrzej Wronka, który zwrócił uwagę na współczesny wymiar walki o wolną ojczyznę. ? Łatwo jest wspominać, a trudniej być żołnierzem we współczesnym świecie walczącym o najwyższe wartości. Nie potrzeba nam dzisiaj ukrywać się w lasach. Potrzeba nam wysiłku twórczego, mądrego, roztropnego ? mówił Andrzej Wronka.

Po zakończonej mszy świętej złożono wiązanki kwiatów pod pamiątkową tablicą w kościele, a dalsza część obchodów odbyła się w sali kinowej Centrum Sportu i Kultury, gdzie została pokazana kopia robocza filmu ?Historia Roja?.

- Mieliśmy krótkie chwile, kiedy mogliśmy sami budować pomyślność naszego kraju, jak w 20-leciu międzywojennym. Niestety dwa ostatnie wieki to dominacja obca, spowodowana okolicznościami międzynarodowymi, ale również kolaboracją naszych rodaków. Najtrudniejszy okres przypadł na połowę poprzedniego wieku. Wtedy musieliśmy zmierzyć się z dwoma totalitaryzmami ? niemieckim narodowym socjalizmem i sowieckim komunizmem. Bohaterom dzisiejszego święta przyszło żyć w tych czasach. Ich świadectwo jest dla nas wielkim zobowiązaniem ? podkreślał Krzysztof Żochowski. Radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego dziękował kombatantom za ich poświęcenie. ? Dziękuję, że jesteście. To aby uczcić was i waszych kolegów, którzy odeszli na wieczną wartę, organizujemy to święto ? dodał.

Zanim wyświetlono film ?Historia Roja? list w imieniu reżysera odczytała Magdalena Lenart. Jerzy Zalewski napisał o trudnościach w realizacji filmu. Jak podkreślał ?współpraca z oficjalnymi podmiotami systemu produkcji filmowej w III RP zawiodła?. Efektem tego jest niewprowadzenie obu wersji filmu (serialowej i kinowej) do dystrybucji.

Organizatorami obchodów byli poseł Grzegorz Woźniak, radny sejmiku województwa Krzysztof Żochowski oraz przewodniczący garwolińskiej rady Marek Janiec. Wśród zaproszonych gości byli m.in. ks. Ryszard Andruszczak ? dziekan dekanatu garwolińskiego, ks. Edmund Szarek ? dziekan dekanatu łaskarzewskiego, ks. Adam Turemka ? proboszcz parafii w Miastkowie Kościelnym, Marek Chciałowski ? starosta powiatu, Halina Ziędalska ? asystent poseł Stanisławy Prządki, Tadeusz Mikulski ? burmistrz Garwolina, ppłk Mirosław Łyżwa ? Wojskowy Komendant Uzupełnień w Garwolinie, podinsp. Klemens Serzysko ? zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Garwolinie, Waldemar Sabak ? wójt gminy Górzno, Stanisław Kostyra ? wójt gminy Trojanów, przedstawiciele samorządów powiatu garwolińskiego.

jd/łk


Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych

Pamiętamy o wyklętych


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
konio 06.03.2012 13:07
Nie był bym tego taki pewien pamiętajcie ,że geny się DZIEDZICZY !!!Pozdrawiam!!!!konio

Marcyś 06.03.2012 10:00
Można by o tym dyskutować w nieskończoność ale faktem jest że musi jeszcze wymrzeć kilka pokoleń kombinatorów i złodziei by w tym kraju żyło się normalnie. Mam nadzieję że moje wnuki tego dożyją.

ups 05.03.2012 22:59
Jest w Twoim rozumowaniu sporo racji ale może gdybyśmy wszystkie błędy przerabiali razem z zachodem to teraz nie zachłystywalibyśmy się "europejskością", "tolerancją", poprawnością polityczną, i nnymi bredniami technokratów bo mielibyśm to już za sobą. A tak wleczemy się w ogonie, nie korzystamy z doświadczeń i błędów innych, brniemy w bagno, dając sie omamiać "światłym" popłuczynom nieboszczki UW. I brakuje nam mądrych, dobrych i doświadczonych starców, bo ich właśnie "przetrąciła" komuna. "Jelity" to potomkowie moskiewskich wykształciuchów, omowców, cwaniaków z PGR-ów i zwykłych sprzedawczyków.

konio 05.03.2012 14:50
Weźmy pod uwagę tylko jeden szczegół,Plan Marshalla ,po wojnie Polska z niego nie skorzystała "solidaryzując" się ze związkiem radzieckim ,nie muszę przypominać jak rozwinęła się Europa zachodnia za amerykańskie kredyty. Olek polemika z tobą nie ma sensu ,chłopie czytam w oryginale książki o tzw. wielkiej wojnie ojczyźnianej rosyjskich współczesnych historyków rosyjskich ,niewielu u nas zdaje sobie sprawę jak bezkompromisowo rozlicza się z ówczesną rzeczywistością ,gdybyś znał straty bojowe Armii Czerwonej do 1944r. które wynosiły w stosunku do Niemców 1:10 na korzyść "Giermańców" to wiedziałbyś ,że A.Cz. w tym okresie rekrutowała się z Kałmuków,Kazachów potocznie zwanych "Mongołami",dzieci i starszych ludzi tzw.-mięsa armatniego ,jedynie wojska pancerne i zmotoryzowane formowane były z ostatnich resztek mieszkańców tzw. -europejskiej części ZSRR ,możesz określić moją teorię jako rasistowską ale starsi nielicznie żyjący pamiętają.To wówczas bojcy z Budzikami na rekach weszli do potocznego wizerunku żołnierza Armii Czerwonej ,dlaczego ,domyślasz się ,ze tylko człowiek o prymitywnym stopniu rozwoju może założyć budzik na rękę lub jeść z nocnika (sic! takie przypadki się zdarzały nagminnie i nie jest to przerysowana filmowa "rzeczywistość'). Tyle na dziś.Pozdrawiam!!!!konio

Marcyś 05.03.2012 14:32
Ups, masz rację, nie dyskutuję z faktem, że komuna była z założenia zła. Zaryzykuję jednak stwierdzenie że ludzie byli biedni ale lepsi, coś ich jednoczyło a świat nie krecił się wokół mamony. Swoimi postami chcialem zaprotestować przeciwko generalizowaniu i wybielaniu jednych kosztem innych.

mq 05.03.2012 13:34
no to się uśmiałem..."czerwona zaraza" zamiast "czarnej śmierci"...jeszcze może trzeba im za to bić pokłony???

ups 05.03.2012 12:57
Marcysiu, prawie masz rację ale... Zakładasz, że świat by stał w miejscu. Gdyby nie "patronat" Rosji bylibyśmy pewnie na poziomie Hiszpanii, Danii, Holandii. Już Wałęsa powiedział, że szliśmy do przodu podczas gdy świat jechał do przodu samochodami. Przetrącono kręgosłup narodu, ze skutkami tego borykamy się do dziś. Homo sowieticus to fakt

Marcyś 05.03.2012 12:28
Koniu zwyczajnie chciałem pokazać ci tylko drugą stronę medalu. Jeżeli zapytasz mnie czy komunizm był zły - odpowiem ci - tak był zły, ale gdyby nie tamten czas, tamci ludzie i zapał z którym wtedy wszyscy ruszyli do odbudowywania kraju, to w jakiej rzeczywistości dziś byśmy żyli. Nikt wtedy nie dbał o pieniądze, ważna była wolność i to że wreszcie można było umrzeć we wlasnym łóżku. Kto dziś zdobyłby się na takie poświęcenie. Tak samo jest z AK, walczyli o sluszną sprawę, ale czy akcja Burza i Powstanie Warszawskie miało sens - no cóż - ja z całą pewnością oddam im hołd 1 sierpnia bo walczyli za mój kraj. Pozdrawiam

Olek 05.03.2012 08:38
Nie wiem skąd u ciebie taka pochwała dla ,,leśnych" którzy po zapadnięciu zmroku napadali na gospodarzy rabowali gwałcili a często i zabijali. Ich nocne wizyty mieszkańcy wsi dużo gorzej wspominają niż Niemców. Nie pluj też na żołnierzy Armi Radzieckiej bo to oni wypędzili hitlerowców z naszego kraju a nie Amerykanie czy Anglicy. Co do jak piszesz ,,maruderów" armii radzieckiej to likwidowali ich sami rosjanie i to bardzo skutecznie. Nie każdy musi ulegać obecnej propagandzie oczerniającej drugą stronę wojny polsko - polskiej w pierwszych latach po wojnie.

konio 05.03.2012 08:38
Marcyś,tylko pamiętajmy ,że wojna to zdziczenie ludzi jak i obyczajów,to wóda pita w ilości kilkakrotnie przewyższającej przedwojenne normy to wreszcie samozwańczy dowódcy często oszukujący "centralę'" i wyrównujący porachunki sięgające pokojowych czasów.Wyraźnie napisałem ,że patologie zdarzały się ,ba były na porządku dziennym ,chodzi mi jednak o cel walki ten był szczytny choć metody nazwijmy to delikatnie kontrowersyjne a dodatkowo beznadziejna(walka) jeżeli chodzi o zwycięstwo, to było niemożliwe do wywalczenia.Dodatkowo pamiętajmy ,że działały w tamtym okresie zwykłe bandy rabunkowe które chętnie PODSZYWAŁY się pod różne organizacje konspiracyjne działające na danym terenie,one również przyprawiły "gębę" żołnierzom wyklętym.Pozdrawiam!!!!konio

Marcyś 04.03.2012 21:01
Ciała (rozstrzelano jeszcze dwóch innych z BCH) znalazły się gdzieś w lesie pod Parysewem, zagrzebane w błocie. Drugiego brata rozstrzelali zaraz po reformie rolnej, po raz pierwszy w życiu chłop coś dostał, miał coś swojego, a na drugi dzień dostał kulkę za to właśnie posiadanie. Gdyby ziemi nie przyjął, pewnie jako zdrajca zgniłby w więzieniu. Najgorzej wspomina to, że wreszcie poczuli że jest wolność, że można wrócić do domu i nocować we własnym łóżku. A chwilę później jej drugi brat już nie żył. Oczywiście Rosjanie nie byli lepsi, jeden z nich w pijackim amoku postanowił rozstrzelać mojego dziadka bo spodobała się mu jego żona i zdecydował że zabierze ją ze sobą. Nie trafił, a w zasadzie ponoć zabił kurę. Nie chciałbyś jednak koniu wiedzieć co babcia myśli o czczeniu ludzi którzy bez pytania, bez sądu rozprawili się z jej rodziną.

Marcyś 04.03.2012 20:59
Sprawa nie jest tak oczywista jak ci się wydaje a już z całą pewnością nie dla wszystkich. Ja mam okazję znać jeszcze ludzi żyjących których te czasy dotknęły na tyle głęboko, że wciąż ciężko im o tym mówić. Moja babcia mieszkanka okolic Miastkowa przeżyła śmierć obu braci, którzy zgładzeni zostali przez AK. Jeden walczył o Polskę w BCH, no bo tak tylko mógł o tą wolność walczyć, nikt nie pytał go o orientację polityczną, a on - prosty człowiek, takiej zwyczajnie nie miał. Którejś ciemnej nocy zaginął, matka poszła do Niemców prosić o wydanie ciała, a ten uprzejmie sprawdził w papierach i stwierdził: to wasza granatowa policja go sprzątnęła, jeżeli nie wiesz to uświadomię ci że ta ściśle współpracowała na naszym terenie z AK.

HI 02.03.2012 14:05
z ekonomika brały udział wybrane klasy.

łysy 02.03.2012 12:48
żeby urzędasy mogli w czasie godzin pracy wyjść zza biurek . Wieczorem to żaden z nich by nie przyszedł.

konio 02.03.2012 09:59
Bo inaczej nie można określić twojego(olek) postu.Przypominam ci ,ze Stalin już nie żyje od 1953 roku i 05.03 możesz uczcić te rocznicę ,ale to nie znaczy żebyś żywcem ściągał z UB-eckich broszurek propagandowych rodem z lat 40-tych. Na twoja aluzje o strzelaniu w plecy odpowiem ci podobnym argumentem tylko , że strzelano w tył głowy i robili to komuniści.Widać wpływ GW i "genetycznego obciążenia" jej redaktorów.Żołnierze Ci zwalczali również NKWD a także maruderów Armii Czerwonej.Kim byli ci "maruderzy" najczęściej "bojcy" którzy poszli "odpocząć" (tym eufemizmem sądy Armii Czerwonej określały upicie się do nieprzytomności rabunek oraz gwałty),taki "żołnierz" kiedy już obudził się z pijackiego amoku był groźniejszy od plutonu SS-manów.Jedyną jego potrzebą było kobiety i samogon które to potrzeby wymuszał za pomocą pepeszy ,nie muszę dodawać ,że leśni likwidowali taką swołocz przynoszącą utrapienie miejscowej ludności zaś potem "sędziowie" pisali po złapaniu żołnierza NSZ ,że mordował i walczył z "bratnią" Armią Radziecką. To tylko jeden aspekt ich działalności,co się zaś tyczy młodzieży szkolnej to obecność jak najbardziej uzasadniona, to lekcja patriotyzmu.Bzdury piszesz chłopie i tyle w temacie.Pozdrawiam!!!!konio

Reklama
Reklama
KOMENTUJECIE
Autor komentarza: rolnik z PiSTreść komentarza: leki to chemia powodująca zatrucie organizmu. należy stosować wyłącznie naturalne preparaty, pokrzywa, czosnek, miód, węgiel czy spirytus to są środki zwalczające wszelkie schorzenia. Żeby zdobyć te leki nie trzeba żadnej aptekiData dodania komentarza: 28.09.2024, 21:50Źródło komentarza: W weekend lepiej nie chorowaćAutor komentarza: yetiTreść komentarza: zamilcz analfabeto lub wróć do 3 klasy podstawówki. nie kompromituj się.Data dodania komentarza: 28.09.2024, 16:40Źródło komentarza: W weekend lepiej nie chorowaćAutor komentarza: goraTreść komentarza: odpowiedzialny za propagande pachołek gonskiData dodania komentarza: 28.09.2024, 16:15Źródło komentarza: Były wójt kierownikiem w starostwieAutor komentarza: RealiaTreść komentarza: Norbert Wilbik Katarzyna Jamnicka - Kondej Marcin Jaroń Krzysztof Ośka Waldemar Trzaskowski te osoby mogą sobie pogratulować zaorania możliwości rozwoju powiatu przez pięć następnych lat. Nikt z zewnątrz nie da pieniędzy dla powiatu którego starosta na facebooku naśmiewa się z członków rządu albo bierze udział w akcjach typu "MuremzaBobrem"... Liczmy, że przy kolejnych wyborach będzie to tej piątce radnych zapamiętane. O Panu Mirosławie to nawet nie ma co pisać, bo on to na pewno nie dotrwa do końca kadencji na stołku i wcześniej spotka go kara za złożenie tej dziwnej koalicji.Data dodania komentarza: 28.09.2024, 11:59Źródło komentarza: Były wójt kierownikiem w starostwie
Reklama