W garwolińskim magistracie szacują, że po przejęciu obowiązku wywozu przez miasto ilość zwiększy się o 30 proc., między innymi dlatego, że część osób nie ma podpisanej w tej chwili umowy. Do tego trzeba dodać koszty wdrożenia programu. Wywóz śmieci będzie rocznie kosztował miasto 1,25 mln zł.
Jak odbije się to na kieszeniach mieszkańców? W Legionowie osoby, które prowadzą segregację śmieci płacą miesięcznie 8,5 zł, pozostali ? 15 zł. Opłata ta nie pokrywa kosztów wywozu, dlatego miasto do śmieci dopłaca. Proponowane w tej chwili stawki dla Garwolina to 7,50 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. Aby zachęcić mieszkańców od efektywniejszej segregacji urząd proponuje 5 zł dla osób, które oddają 30 proc. odpadów segregowanych i 3 zł od osoby, gdy połowa ogólnej wagi odpadów to śmieci segregowane. Są to oczywiście na razie tylko propozycje, które zweryfikują najbliższe miesiące.
Planowane przejęcie przez miasto wywozu śmieci to dopiero styczeń 2013 roku. Wszystko przez nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która zakłada, że zarządzanie odpadami w całym kraju przejmą gminy. Teoretycznie dla Garwolina nic się nie zmienia, ale w praktyce oznacza to dostosowanie śmieciowej rewolucji do nowych przepisów i procedur. A tych niestety jest sporo.
Ustawa wejdzie w życie w styczniu 2012 roku. Gmina ma 18 miesięcy na rozpoczęcie odpierania odpadów, ale wcześniej marszałek województwa ma pół roku na aktualizację Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami. Chodzi przede wszystkim o wskazanie miejsc, gdzie śmieci będą wywożone. Teraz to nie firma będzie się martwiła, gdzie śmieci składować, ale gminy. Garwolin takim miejscem nie dysponuje, więc aby ogłosić przetarg musi czekać na wskazania marszałka. Jego decyzja nie będzie bez znaczenia. Im dalej śmieci trzeba będzie wywozić, tym wzrosną koszty dla miasta, a tym samym dla każdego mieszkańca.
Justyna Dybcio
Napisz komentarz
Komentarze