Na osi poziomej można odczytać wynik egzaminu maturalnego w stosunku do średniej krajowej dla danego typu szkoły. Średni wynik matury w kraju wyskalowany jest na 100.
Przesunięcie obszaru szkoły na prawo oznacza statystycznie lepsze wyniki od średniej, przesunięcie w lewo - słabsze niż średnie w kraju. Z kolei na osi pionowej ocenia się wskaźnik EWD. Średni wynik (w punkcie przecięcia się osi poziomej i pionowej) wyskalowano na 0,0. Jeżeli szkoła ma taki wskaźnik oznacza, że ani nie wykorzystała ani nie straciła potencjału swoich uczniów. Natomiast położenie szkoły powyżej osi poziomej oznacza, że efektywność pracy szkoły była lepsza od przeciętnej. Położenie poniżej oznacza niewykorzystanie możliwości swoich uczniów.
Jak wypadają szkoły z terenu powiatu garwolińskiego? Można to sprawdzić na stronie www.ewd.edu.pl . My prezentujemy osiem wykresów w każdym obszarze (przedmioty humanistyczne, język polski, przedmioty matematyczno-przyrodnicze oraz matematyka (zdjęcia 3-10) oraz szczegółowe zestawienie wyników ogłoszonych przez IBE (zdjęcia 1-2).
Jak nie trudno zauważyć po raz kolejny prym wiedzie wśród liceów - KLO Garwolina, a wśród techników - Technikum w ZSP Żelechów.
Wiele samorządów prowadzi Ranking Szkół wg wskaźników EWD. Poniżej prezentujemy analogiczny ranking dla naszych liceów i techników. Pierwsze oceny dotyczą średnich wyników egzaminu maturalnego w latach 2011-2013. Według metodologii badań średnie wyniki matury szkół z całego kraju ustalono na 100,0. W ten sposób można obliczyć (odczytując z wykresów) średnią wartość wyników egzaminów maturalnych w czterech kategoriach (przedmioty humanistyczne, j.polski, przedmioty matematyczno-przyrodnicze, matematyka). Wykresy przedstawiają zdjęcia 11-12 w galerii.
Najważniejszym jest Ranking według wskaźników Edukacyjnej Wartości Dodanej. Tutaj średnia (dla wszystkich szkół w Polsce) wynosi 0,0. Im większa dodatnia wartość EWD tym lepsza (efektywniejsza) praca szkoły. Wartości poniżej zera oznaczają ?zmarnowanie? potencjału uczniów (zdjęcia 13-14).
opr. łk
Napisz komentarz
Komentarze