Szwajcarzy słyną z zamiłowania do motoryzacji i troski o swoje auta. Na szwajcarskich drogach, które są w całym kraju równe niczym stół, trudno o znalezienie brudnego samochodu, a co dopiero zaniedbanego czy uszkodzonego. Świetnie utrzymane pojazdy kuszą nabywców, podczas gdy zachęty mogą być skutecznie tłumione przez wysokie ceny szwajcarskich samochodów i procedury oraz koszty z tym związane. Przyjrzyjmy się im zatem bliżej, aby dowiedzieć się, jak wygląda sprowadzenie samochodu ze Szwajcarii.
Powrót na kołach lub lawetą
Pierwsza kwestia, którą należy uwzględnić, decydując się na import auta z tego państwa, dotyczy statusu pojazdu. Najczęściej do Garwolina i innych miejscowości w Polsce przywożone są samochody zarejestrowane w Szwajcarii, którymi można przyjechać do kraju na kołach. W takiej sytuacji po zawarciu transakcji wystarczy wsiąść za kierownicę i spokojnie jechać w kierunku Polski. Sprawy komplikują się wówczas, gdy auto, którego właścicielem zamierzasz się stać, jest wyrejestrowane i pozbawione tablic oraz ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej kierowcy.
Zanim wyrejestrowane auto trafi do Polski, jeszcze w Szwajcarii należy dopilnować kilku kluczowych kwestii, które umożliwią powrót na kołach. Chodzi o:
- wykupienie tymczasowych tablic rejestracyjnych,
- wykonanie przeglądu technicznego,
- zaopatrzenie się w tymczasowy dowód rejestracyjny,
- wykupienie ubezpieczenia krótkoterminowego.
Dopiero po spełnieniu tych warunków możliwy jest legalny przejazd kupionym w Szwajcarii autem, które w momencie zawarcia transakcji było wyrejestrowane. Za wszystkie te czynności i formalności trzeba wyłożyć ok. 1500 zł. Możesz też zdecydować się na sprowadzenie samochodu bez tymczasowych tablic, ubezpieczenia i dowodu, jednak w takiej sytuacji musi on zostać przewieziony do Polski na lawecie.
Opłaty i procedury w Polsce
Niezależnie od tego, w jaki sposób sprowadzisz pojazd do Polski, konieczne będzie opłacenie podatku akcyzowego. Nie dotyczy on jedynie samochodów elektrycznych, które są z niego wyjęte. Za wszystkie inne auta należy zapłacić akcyzę, której wysokość określa się procentowo od wartości sprowadzonego modelu. Istnieją dwa pułapy akcyzy w zależności od pojemności silnika:
- 18,6%, jeżeli pojemność jednostki napędowej przekracza 2000 cm3,
- 3,1%, jeżeli pojemność jednostki napędowej wynosi mniej niż 2000 cm3.
Kolejna opłata, z którą należy się liczyć w przypadku importu pojazdu do Garwolina, to cło w wysokości 10% jego ceny rynkowej. Co ważne, nieobjęte są nim sprowadzone ze Szwajcarii auta wyprodukowane w Unii Europejskiej. Inny wydatek to podatek VAT – warto opłacić go w Niemczech, gdzie wynosi 19%, podczas gdy w Polsce aż 23%.
Jeżeli wszystkie opłaty zostały uregulowane, należy zabrać się za zlecenie tłumaczenia przysięgłego dowodu rejestracyjnego i dokumentów sprzedażowych. Następnie można udać się na pierwszy, czyli tzw. zerowy przegląd techniczny w Polsce, po którego przejściu nie pozostaje już nic jak tylko rejestracja samochodu przywiezionego ze Szwajcarii.
Ze wszystkimi dokumentami w ciągu 30 dni od zakupu pojazdu należy udać się do Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Garwolinie. Przedkładając dokumenty i uiszczając opłatę, można otrzymać polskie tablice rejestracyjne i dowód rejestracyjny. Od tego momentu samochód formalnie jest zarejestrowany w Polsce, a procedury można uznać za zakończone.
Tekst sponosorowany
Napisz komentarz
Komentarze