niedziela, 20 października 2024 22:08
Reklama

Hulajnogi i rowery elektryczne, a przepisy prawa drogowego

Hulajnogi i rowery elektryczne stały się w ostatnich latach bardzo popularne, a widok elektryka na polskich ulicach już nikogo nie dziwi. W związku z tak szybkim rozwojem rynku pojazdów elektrycznych pojawiły się jednak również nowe przepisy prawa drogowego, które dokładnie określają zasady poruszania się hulajnogą lub rowerem z napędem elektrycznym po polskich drogach. Jakie przepisy obowiązują więc użytkowników rowerów i hulajnóg elektrycznych?  Nowe przepisy dla użytkowników hulajnóg elektrycznych  Przepisy obowiązujące hulajnogi elektryczne uległy zmianie we wrześniu 2022 roku. Najważniejszą kwestią ujętą w nowelizacji jest sprawa chodnika – obecnie mogą z niego korzystać wyłącznie piesi. Jazda hulajnogą lub rowerem po chodniku jest więc zabroniona i grozi mandatem w wysokości nawet 3000 zł. W związku z tym użytkownicy hulajnóg zobowiązani są do korzystania wyłącznie z drogi dla rowerów lub pasa ruchu a rowerów, jeśli są one wyznaczone w kierunku, w którym się porusza. Ponadto, hulajnogi z napędem elektrycznym nie mogą poruszać się po jezdni w miejscach, w których obowiązuje dopuszczalna prędkość powyżej 30 km/h. Oczywiście wciąż obowiązują dotychczasowe przepisy, według których każdy użytkownik hulajnogi elektrycznej musi zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszym podczas korzystania z drogi dla rowerów lub pieszych.

thumb

Przepisy ruchu drogowego a rowery elektryczne 

Polskie prawo nie odnosi się konkretnie do rowerów elektrycznych, a jedynie do klasycznych dwukołowców, w których dopuszcza się istnienie silnika pod warunkiem, że będzie on spełniał pewne określone warunki. W związku z tym do ruchu drogowego dopuszcza się rowery elektryczne, w których napęd uruchamiany jest jedynie naciskiem na pedały, a nie samoistnie. Z tego powodu pojazd tego typu określa się jako rower ze wspomaganiem elektrycznym. Ponadto, każdy sklep z rowerami elektrycznymi może oferować wyłącznie modele z maksymalnym napięciem 48 V i mocą nie większą niż 250 watów. Niezwykle istotna będzie tutaj również kwestia wspomagania – zgodnie z prawem wbudowany w rower silnik elektryczny może wspomagać użytkownika wyłącznie do momentu uzyskania przez niego prędkości 25 km/h. Jeśli ktoś chce jechać szybciej, musi wypracować tę szybkość siłą własnych mięśni. Dodatkowo, rower ze wspomaganiem elektrycznym, podobnie jak klasyczny dwukołowiec, musi być wyposażony w światła pozycyjne z przodu i z tyłu, odblask z tyłu, co najmniej jeden sprawny hamulec oraz sygnał dźwiękowy w postaci dzwonka. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama