Ponadto na koszty instalacji fotowoltaicznej wpływają ceny modułów, których na rynku jest bardzo wiele. Należy jednak brać pod uwagę nie tylko względy ekonomiczne, ale również wytrzymałość na uszkodzenia czy odporność na działanie warunków atmosferycznych. Kolejny ważny punkt to falownik, a cena jego zakupu to ok. 7-10% rachunku za całą instalację.
Należy również wziąć pod uwagę wynagrodzenie dla pracowników firmy instalacyjnej. W tym przypadku wiele zależy od pozycji na rynku. Ceny bywają różne, lecz o wyborze nigdy nie powinien decydować przypadek. Najlepiej zapoznać się z ofertami różnych firm i dokładnie je porównać. Pamiętaj, aby rzucić okiem na portfolio i upewnić się, czy pracownicy mają odpowiednie kwalifikacje.
Optymalizatory mocy, okablowanie i zabezpieczenia
Pamiętaj, że zacienienia ogniw negatywnie wpływają na produkcję prądu. Przeszkodami bywają drzewa, kominy czy budynki sąsiednie. Problem może być jeszcze większy w przypadku paneli o połączeniu szeregowym. Dobrym rozwiązaniem będą optymalizatory mocy, które stanowią dodatkowy koszt. Według zaleceń należy stosować jeden optymalizator na każdy moduł przy instalacjach powyżej 15 kWp.
Na koszty instalacji fotowoltaicznych wpływa też wybór okablowania i zabezpieczeń. Najczęściej stosuje się kable niskiej jakości o niewielkim przekroju oraz zabezpieczenia nadprądowe i przeciwprzepięciowe. Jednak ekspercie zalecają, aby sięgnąć po solidne produkty renomowanych marek. Pamiętaj, że bezpieczeństwo powinno stanowić absolutny priorytet, dlatego nie warto szukać tu kompromisów.
Koszty instalacji fotowoltaicznych a zysk
Koszt inwestycji za każdym razem uzależniony jest od wszystkich wymienionych tu elementów. Należy również pamiętać o serwisowaniu czy ubezpieczeniu. Jak wiele można zyskać? Według statystyk instalacja paneli w firmach zwraca się po 5-8 latach. Natomiast pozostały czas użytkowania fotowoltaiki pozwala swobodnie generować zyski. Jak długo? Otóż panele mogą wydajnie pracować nawet przez 25 lat.
Warto zaznaczyć, że koszty instalacji fotowoltaicznych są dosyć wysokie, co niekiedy zniechęca inwestorów. Jednak po pewnym czasie zyski są jak najbardziej osiągalne i mogą przyczynić się do rozwoju Twojej marki. Zdecydowanie warto nad takim rozwiązaniem się zastanowić.
Napisz komentarz
Komentarze