sobota, 28 września 2024 13:16
Reklama

Jak znaleźć partnera biznesowego?

Pozyskiwanie partnerów biznesowych ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania firmy na rynku. Obecnie możliwości poszukiwania takich partnerów są praktycznie nieograniczone dzięki powszechnemu dostępowi do Internetu. Trzeba jednak wykazać się dużą zapobiegliwością i ostrożnością, bowiem w sieci aż się roi od niesolidnych podmiotów. Nieuczciwych firm zresztą nie brakuje także w relacjach tradycyjnych. Potencjalnego kontrahenta można sprawdzić, korzystając z usług wywiadowni gospodarczej. Jak to zrobić? Czym jest wywiad gospodarczy? Wywiad gospodarczy (biznesowy) polega na pozyskiwaniu poufnych i trudno dostępnych informacji o różnych instytucjach i podmiotach gospodarczych. Jest to podstawa weryfikacji potencjalnego kontrahenta pod względem płynności finansowej, uczciwości i rzetelności w realizowaniu umów handlowych, opinii wśród klientów, kooperantów, a także pracowników. Wywiad ma na celu nie tylko sprawdzenie, czy współpraca z danym podmiotem nie będzie ryzykowna, ale również bieżące monitorowanie tego podmiotu. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, że firma będzie starała się zachować pozory rzetelności, a przede wszystkim wypłacalności, by po podpisaniu umowy o współpracy „odkryć karty”. Wywiad prowadzony jest też w celu zdobycia lub zwiększenia przewagi konkurencyjnej na rynku. Wywiad gospodarczy dotyczy podmiotów gospodarczych zarówno polskich, jak i zagranicznych.

Kto może prowadzić wywiad gospodarczy?

W warunkach polskich sprawdzaniem partnerów biznesowych zajmują się wyspecjalizowane jednostki, posiadające odpowiednie uprawnienia (licencję). Może to być wywiadownia, zajmująca się tylko tego rodzaju działalnością, ale także np. biuro detektywistyczne, takie jak https://detektyw-sektor.pl/, lub firma windykacyjna. Podmioty te mogą korzystać z metod pozyskiwania poufnych informacji, którymi to metodami nie mogą posługiwać się osoby prywatne lub inne firmy we własnym zakresie (tzw. wywiad szary lub czarny). W Poznaniu usługi takie oferuje między innymi agencja detektywistyczna https://detektywspark.pl.

Wywiadownie gospodarcze gromadzą i weryfikują zebrane informacje i wykorzystują je na rzecz zleceniodawcy. Informacje te, aby odniosły pożądany skutek, muszą być nie tylko wiarygodne, ale i aktualne. Dlatego podstawą pracy wywiadowni gospodarczej jest analiza.

Wywiad gospodarczy musi być prowadzony w sposób profesjonalny, a nade wszystko dyskretny. Metod działania jest sporo, a zależą one od wielu okoliczności. Prywatny detektyw powinien odznaczać się niekiedy niemałą inwencją, aby pozyskać niezbędne dane. Nie wolno mu jednak działać w sposób niezgodny z prawem.

Źródła informacji o partnerze biznesowym

Źródeł informacji jest bardzo wiele i zbieranie ich jest dość czasochłonne. Ponadto, jak już wiadomo, nie wszystkie dane o kontrahencie są ogólnie dostępne, a drugi kontrahent nie jest w stanie do nich dotrzeć samodzielnie z przyczyn formalnych.

Powszechnie i bezpłatnie dostępne są dane w rejestrach państwowych: Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), publikacjach (Monitorze Sądowym i Gospodarczym). 

Również powszechnie dostępne, choć odpłatne, są informacje z Biura Informacji Gospodarczej. Można z ich pomocą ustalić, czy partner biznesowy figuruje w rejestrze dłużników, jaka jest wysokość zadłużenia, kiedy powstało i kto jest wierzycielem. Odpłatnie można uzyskać dane o konkretnym podmiocie gospodarczym z ZUS (regularne opłacanie składek) oraz z właściwego miejscowo urzędu skarbowego (opłacanie na bieżąco podatków, zwłaszcza odprowadzanie VAT, jeżeli podmiot jest jego płatnikiem).

Kontrahenta zagranicznego z kraju członkowskiego Unii Europejskiej można zweryfikować, korzystając z portalu e-justice.europa.eu, gdzie znajdują się dane podmiotów gospodarczych z tych krajów, a także informacje, czy firma kontrahenta np. nie znajduje się w stanie likwidacji, restrukturyzacji lub upadłości. Z portalu można korzystać również po polsku.

Aktywny numer VAT kontrahenta sprawdzimy w Europejskim Rejestrze VIES (VAT Information Exchange System). Z partnerem, który posiada aktywny numer VAT UE można prowadzić wymianę handlową w obrębie Unii Europejskiej ze stawką VAT 0 proc.

Niezwykle istotnymi źródłami informacji o kontrahencie są jego inni partnerzy handlowi, konkurencja w branży, a także byli i obecni pracownicy. Okazje do pozyskania informacji bezpośrednio od innych osób są dość liczne: konferencje, szkolenia, targi branżowe i ogólne, itp. zdarzenia, gdzie można te osoby spotkać. Z wielu względów niektórymi informacjami lepiej nie wymieniać się korespondencyjnie (mailowo), pozostając przy formie ustnej.

Profesjonalna wywiadownia korzysta z danych źródłowych, a nie z przetworzonych. Tym charakteryzuje się indywidualny wywiad gospodarczy, ukierunkowany na konkretny podmiot. Działania indywidualne zawsze przynoszą lepsze i pełniejsze rezultaty, niż praca na przetworzonych danych z automatów, które niejednokrotnie mogą zafałszować obraz partnera biznesowego.

Materiał partnera


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama