Powiatowe Centrum Kultury i Promocji w Miętnem w marcu ogłosiło nabór do grupy teatralnej dla dzieci i młodzieży. ?Na Dworskiej Scenie Teatralnej? od kwietnia do grudnia realizowany był w ramach programu Mazowieckiego Instytutu Kultury wspierającego edukacyjno-artystyczne działania teatralne. Udział w projekcie był bezpłatny.
Program Mazowieckiego Funduszu Teatralnego ma za zadanie wspieranie codziennej pracy teatralno-edukacyjnej z dziećmi i młodzieżą, pobudzenie ich wyobraźni i myślenia, inspirowanie, rozwój, aktywizację nowych osób zainteresowanych tym działaniem, ożywienie wokół teatru społeczności lokalnych, wspieranie także już istniejących działań teatralnych, w które włączają się lokalne organizacje i grupy nieformalne.
Miętnieńska grupa spotykała się od kwietnia prawie co tydzień, bez przerwy na wakacje. Warsztaty, spotkania z aktorami m.in. Emilią Krakowską ? opiekunką artystyczną grupy czy Adamem Fidusiewiczem, wycieczki, gry i zabawy. - I tak oto powstał spektakl w reżyserii Jerzego Rusaka o ?Stole rodzinnym?, przy którym spotykaliśmy się, pracowaliśmy, integrowaliśmy się, uczyliśmy, bawiliśmy ? informuje dyrektor PCKiP w Miętnem Beata Pasternak.
Instruktorem teatralnym i opiekunem projektu był Jerzy Rusak - nauczyciel z ponad 40-letnim doświadczeniem pedagogicznym. Prowadził i przygotowywał różne formy inscenizacji, przedstawień, wystaw w szkole i instytucjach kultury. Przygotowuje uczniów do konkursów literackich i recytatorskich. Prowadzi lekcje muzealne.
- Dla Oli Przybysz, Patryka Paziewskiego, Dawida Soszki, Paulinki Burakowskiej, Miłosza Świątka, Agatki Bąk, Alicji Zalewskiej, Bartosza i Przemka Gromułów, Natalki i Zosi Wesołowskich oraz Ani Górskiej był to pierwszy w życiu i pierwszy wspólny spektakl na scenie Małej Warszawy. Jesteśmy z nich bardzo dumni, zwłaszcza, że jak na swój młody wiek, podjęli się teatralnego wyzwania przedstawienia sztuki inspirowanej nie łatwym ?Tangiem? Mrożka i poezją współczesną ? dodaje dyrektor.
Ten dramat to nie tylko bardziej lub mniej lubiana lektura szkolna, ale najbardziej znany i najważniejszy utwór Sławomira Mrożka o społecznych zagrożeniach. Tango stanowi parodię dramatu rodzinnego - podejmuje temat walki pokoleń, buntu młodego człowieka przeciwko rodzinie, ale schemat ten jest odwrócony - u Mrożka to młodsze pokolenie upomina się o tradycję, a pokolenie rodziców reprezentuje burzenie ustalonych porządków. - O kryzysie w domu, we współczesnych rodzinach mówi się coraz częściej. W naszym spektaklu młodzi aktorzy odwołali się do wartości stołu, stołu rodzinnego, który stanowi element trwałości rodziny ? podsumowuje Jerzy Rusak.
mat. pras.
Napisz komentarz
Komentarze