Jeśli decyzji nie da się zablokować, opłata elektroniczna za przejazd obwodnicą będzie obowiązywała kierowców pojazdów ciężarowych, ciągników siodłowych, autokarów, samochodów osobowych z przyczepą (o łącznej masie powyżej 3,5 tony) i mikrobusów.
Pomysł wprowadzenia opłat na obwodnicy nie podoba się staroście Markowi Chciałowskiemu, który zwraca uwagę na to, że droga S17 tak naprawdę dopiero będzie budowana i opłaty nie powinny być wprowadzone przez ukończeniem realizacji drogi ekspresowej do samej Warszawy. - To rozwiązanie nie przyniesie żadnych wymiernych korzyści, wręcz przeciwnie spowoduje, że koszty społeczne poniesione będą dużo większe niż przychody z wprowadzenia opłaty. W dużym stopniu ten ruch skieruje się na drogi lokalne. Drogi powiatowe i gminne nie są przystosowane do większego, ciężkiego transportu i będą ulegały zniszczeniu. Ich odbudowa będzie wymagała większych środków pieniężnych niż zarobione pieniądze z tytułu opłat na obwodnicy Garwolina ? tłumaczy starosta.
- W tej sprawie rozmawiałem z posłem Grzegorzem Woźniakiem, już dwukrotnie, z prośbą o interwencję w tej sprawie ? dodaje włodarz powiatu. W związku z tym rada powiatu najprawdopodobniej podejmie stosowną uchwałę w sprawie opłat viaTOLL na obwodnicy, która ma być argumentem w rozmowach na wyższych szczeblach władzy. Stanowisko rady w tej sprawie jest już przygotowane.
Podobną uchwałę być może podejmie także Rada Miasta Garwolina. O tym, że jest to potrzebne jest przekonany jej przewodniczący. ? Taka uchwała powinna zostać podjęta. Jest to we wspólnym interesie zarówno mieszkańców miasta, jak i mieszkańców powiatu. Kwestia wprowadzenia tych opłat jest nieunikniona, bo tak się dzieje w całej Europie, ale w związku z budową drogi S17 w ciągu najbliższych trzech lat, należałoby się wstrzymać z tą decyzją ? mówi Marek Jonczak.
Przewodniczący garwolińskiej rady, a także dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, zwraca także uwagę na zmiany, które będą musiały zostać wprowadzone, jeśli projekt w takim kształcie wejdzie w życie. Co zrobić, by po wprowadzeniu opłaty w Garwolinie nie powróciła rzeczywistość sprzed kilkunastu lat, kiedy obwodnicy nie było? ? Można zapobiec temu, wprowadzając zmiany w organizacji ruchu i one będą nieuniknione, ale pozostaje jeszcze kwestia ich egzekwowania przez właściwe do tego organy. Musimy się dobrze przygotować do tych zmian i wybrać jak najbardziej optymalne rozwiązanie, które zapewni zarówno dostęp do miasta dla służb zaopatrzenia, ale także odpowiednią przepustowość i bezpieczeństwo ? tłumaczy Marek Jonczak.
jd
Napisz komentarz
Komentarze