Uchwalona przez Sejm 11 października br. nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym dała instytucjonalne ramy do powoływania Rad Seniorów. Na mocy art. 1 Ustawy, rada gminy ma sprzyjać solidarności międzypokoleniowej oraz jest zobowiązana do tworzenia warunków do pobudzania aktywności obywatelskiej osób starszych w społeczności lokalnej.
Rada może z własnej inicjatywy lub na wniosek zainteresowanych środowisk utworzyć gminną Radę Seniorów, będącą ciałem o charakterze konsultacyjnym, doradczymi inicjatywnym. W jej skład mają wchodzić przedstawiciele osób starszych i podmiotów działających na rzecz osób starszych, w szczególności organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku. Katalog podmiotów uprawnionych do uczestniczenia w radzie jest jednak otwarty, co oznacza, że poza wymienionymi w przepisie ustawy, w jej składzie mogą zasiadać również przedstawiciele innych podmiotów prowadzących działalność na rzecz seniorów.
Tryb wyboru członków rady seniorów oraz zasady jej działania reguluje rada gminy, nadając jej statut. Przyjęte przez radę unormowania w tym zakresie powinny umożliwiać wykorzystanie potencjału działających organizacji osób starszych oraz podmiotów działających na rzecz osób starszych, a także zapewnienie sprawnego sposobu wyboru członków gminnej Rady Seniorów.
mat.pras./oprac. jd
Napisz komentarz
Komentarze