CKE wskazuje dwa najważniejsze parametry pracy szkół ponadgimnazjalnych: średnia arytmetyczna rezultatów egzaminacyjnych oraz tzw. Edukacyjną Wartość Dodaną (EWD), opisującą efektywność nauczania w danej szkole czyli wykorzystanie przez szkołę zasobów ?na wejściu?. Innymi słowy, EWD to rzeczywisty wpływ szkoły na rozwój edukacyjny ucznia. EWD dla szkół kończących się maturą oznacza wpływ szkoły na wzrost wiedzy uczniów pomiędzy egzaminami: gimnazjalnym i maturalnym.
Wartość EWD może być dodatnia, równa zeru lub ujemna. EWD dodatnia świadczy o ponadprzeciętnej jakości nauczania w danej szkole. Ujemna wartość świadczy o jakości poniżej przeciętnej. Należy jeszcze dodać, że EWD dla całego kraju zawsze wynosi zero. EWD jest miarą względną. Pozwala więc na porównywanie szkół między sobą w skali kraju i w danym roku.
Aby dobrze ocenić pracę szkoły należy uwzględniać zarówno wyniki nauczania jak i wskaźnik EWD. Łącznie daje to pełniejszą informację o pracy nauczycieli przygotowujących uczniów do tego egzaminu. Dlatego CKE postanowiła prezentować obydwa te wskaźniki dla każdej ze szkół w układzie współrzędnych. Położenie szkoły na prawo od osi pionowej oznacza lepsze niż przeciętnej szkoły w Polsce, wyniki egzaminu maturalnego. Im dalej na prawo, tym wyniki są zdecydowanie lepsze od średnich wyników szkół w kraju. Analogicznie przesunięcie szkoły w lewo oznacza wyniki słabsze. Drugim wskaźnikiem do odczytania z wykresu jest Edukacyjna Wartość Dodana. I tak położenie szkoły powyżej osi poziomej oznacza dobry wskaźnik pracy szkoły. Im wyżej, tym lepsze są rezultaty pracy nauczycieli w danej szkole. Natomiast położenie poniżej osi poziomej oznacza, że szkoła nie wykorzystała potencjału swoich uczniów.
Ocenianie szkół według wskaźnika EWD ma wiele zalet. Między innymi zmniejsza znaczenie surowych wyników maturalnych jako jedynej miary jakości nauczania. Łagodzi negatywne skutki konkurencji między szkołami, między innymi skutki efektu zwanego ?spijaniem śmietanki?. (Mamy bardzo dobrych uczniów po Gimnazjum, więc nie przeszkadzając im się rozwijać, osiągniemy wysokie wyniki po Szkole Ponadgimnazjalnej). Zmniejsza poczucie ciągłej frustracji nauczycieli pracujących z zaangażowaniem w środowiskach ?trudnych? oraz pozbawia argumentów nauczycieli, którzy unikają pracy, ponieważ, jak twierdzą, i tak nikogo niczego nie nauczą.
Wśród liceów szkołą sukcesu można nazwać Katolickie Liceum im. C.K. Norwida w Garwolinie (dodatni wskaźnik EWD w każdym z czterech mierzonych obszarów). Z kolei wśród techników szkołą sukcesu (dodatni wskaźnik EWD w każdym z czterech mierzonych obszarów) jest zdecydowanie Technikum w ZSP Żelechów.
W poniższych tabelach i wykresach zawarto wskaźniki wyników matury (gdzie 100 oznacza średni wynik matury w kraju) oraz wskaźniki EWD (gdzie 0 oznacza przeciętną kraju efektywność nauczania). Dane dotyczą 6 liceów oraz 4 techników z naszego powiatu, w każdej grupie wskaźników (przedmioty humanistyczne, język polski, przedmioty matematyczno-przyrodnicze, matematyka).
Jak czytać wykresy?
Położenie szkoły w układzie określane jest przez twórców tego systemu, w zależności od umiejscowienia w układzie współrzędnych. I tak szkoły w okolicach środa układu współrzędnych to tzw. ?Szkoły neutralne? ? notują one średnie wyniki matury i przeciętną efektywność nauczania. Szkoły w lewej dolnej ćwiartce układu są ?Szkoły wymagające pomocy? czyli o niskich wynikach maturalnych i niskiej efektywności nauczania. W lewej górnej ćwiartce są ?Szkoły wspierające ucznia? czyli takie, które miały niskie wyniki maturalne ale wysoką efektywność nauczania. Z kolei w prawej dolnej ćwiartce to ?Szkoły niewykorzystanych możliwości? czyli szkoły o wysokich wynikach maturalnych i niskiej efektywności nauczania. Najlepsze są szkoły z prawej górnej ćwiartki ? to ?Szkoły sukcesu? czyli szkoły o wysokich wynikach maturalnych i wysokiej efektywności nauczania.
opr. łk
Napisz komentarz
Komentarze