Realizacja projektów społecznych w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii wpisuje się w aż 5 z 7 z priorytetów polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025. Udział w olimpiadzie to nie tylko realizacja projektów, lecz także rozwijanie kompetencji miękkich, które pozwalają na skuteczne komunikowanie się, budowanie relacji, rozwiązywanie konfliktów oraz adaptację do różnorodnych sytuacji. Uczniowie uczą się pracy zespołowej, rozwijają empatię, zdolność do rozwiązywania problemów oraz kreatywność. Należy dodać, że są to umiejętności najbardziej poszukiwane na rynku pracy.
Obecnie na etapie realizacji znajduje się już pięć zespołów. Projekt, który jest kontynuowany to przeMOcni 2.0 zespół tworzą: Maja Pietryka, Julia Paprota (liderka) i Natalia Siarkiewicz, mentor p. Agnieszka Karwowska, współpraca: p. Wojciech Zieliński, p. Emilia Zalech, p. Joanna Soszka i p. Edyta Wąż. przeMOCni 2.0 jest to projekt społeczny skierowany do młodzieży oraz do osób starszych. - Jego głównym celem jest uświadamianie i promowanie umiejętności dbania o siebie. Mamy tu na myśli samoobronę i radzenie sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Umiejętność zachowania w sytuacji zagrożenia jest istotną sztuką w XXI wieku. Przemoc może mieć wiele twarzy, często zapominamy, że przemoc psychiczna jest równie szkodliwa, jak fizyczna ‒ stwierdza liderka Julia Paprota.
- Nasz projekt obok promowania wiedzy na temat zachowania w sytuacji zagrożenia życia będzie również promował informacje na temat przemocy psychicznej, której doświadczamy często w wirtualnym świecie. Dodatkowo wskażemy możliwości szukania pomocy i wsparcia u osób, które zajmują się tym zawodowo” ‒ dodaje Natalia Siarkiewicz.
Projekt „Wzór na sukces” promuje naukę matematyki i fizyki wśród dzieci i młodzieży. Tak o projekcie mówi Wiktoria Dziubak. - Chcemy, aby beneficjenci zaczęli zgłębiać nauki ścisłe, gdyż to właśnie one pomagają nam zrozumieć świat w którym żyjemy. Słowa Francisa Bacona „Prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn” to nasze motto – mówią.
Zespół Wzoru na sukces to: Martyna Zboina, Alicja Skoczylas, Wiktoria Dziubak (liderka), Weronika Żaczek i Karolina Prządka. Inspirują ich p. Sylwia Łapacz (matematyka) i p. Renata Krzemińska (fizyka). Uczniowie chcą pokazać, że matematyka i fizyka wcale nie muszą być nudne, a ich nauka nie musi każdego dnia doprowadzać dzieci i młodzieży do płaczu. Ich inspiracją jest zawołanie „Zamień nudę na energię”.
Kolejny projekt to „Sin Secretos” jego głównym celem jest popularyzowanie kultury i tradycji hiszpańskiej oraz odkrywanie mało znanych miast i miasteczek. - Dodatkowo chcemy zachęcić uczniów do nauki języka hiszpańskiego, dlatego nasze materiały będą publikowane w dwóch językach – reklamuje projekt Dawid Piesio. Międzyszkolny zespół składa się z uczniów Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida w Garwolinie Kasjana i Tytusa Karwowskich i lidera zespołu Dawida Piesia z II Liceum Ogólnokształcącego. Inspiruje ich mentor p. Marlena Korycka.
Projekt „Misie_Czytelnisie” zajmuje się propagowaniem czytelnictwa wśród najmłodszych. Tak o projekcie mówi Oliwia Wojciechowska. - Chcemy, aby w przyszłości maluchy stały się czytającymi dorosłymi. Naszym hasłem są słowa Umberto Eco”. Kto czyta książki żyje podwójnie – wyjaśnia młodzież. W skład zespołu wchodzą: Alicji Potyry, Zuzanna Potyra, Emilia Laskowska, Zofia Władzińska, Patryk Pacholec oraz liderka Oliwia Wojciechowska. Mentorem jest p. Edyta Kacprowicz, która współpracuje z p. Angelika Chabrowska.
Projekt „FolkLove2025” będzie promować szeroko rozumianą tradycję i kulturę ludową. - Naszym głównym celem jest przybliżenie zanikającej obrzędowości związanej ze świętami polskimi. W ramach projektu informacje publikowane będą również w języku angielskim, co zwiększy liczbę beneficjentów. Hasło naszego projektu „Folklor żyje w nas” odzwierciedla przekonanie, że tradycja jest nieodłącznym elementem codzienności i tożsamości narodowej” – stwierdza liderka Oliwia Dadacz. - Chcemy promować tradycję i kulturę ludową oraz przybliżyć zanikającą obrzędowość związaną ze świętami polskimi. Dzięki postom również w języku angielskim planujemy trafić do odbiorców z innych krajów. Dodatkowo zamierzamy zorganizować przedstawienie „Herody Garwolińskie” oraz opracować publikację poświęconą obrzędowości napisaną przez p. Jadwigę Krześniak na terenie powiatu garwolińskiego – dodaje Zuzanna Buława. Zespół tworzą uczniowie: Zuzanna Buława, Filip Gawenda, Bartosz Zadróżny, Oliwia Tchorek, Dominika Buczek oraz liderka Oliwia Dadacz. Mentorem jest p. Angelika Chabrowska, którą wspierają p. Edyta Kacprowicz, p. Emilia Zalech. Zespoły w liceum wspiera p. Agnieszka Karwowska.
Uczniowie zapraszają do obserwowania ich pracy w mediach społecznościowych:
mat. pras.
Napisz komentarz
Komentarze