środa, 2 października 2024 06:17
Reklama

Startują przebudowy dworców w Pilawie i Życzynie

Każdy z nich ma ponad 100 lat, posiada unikatowy wygląd oraz przejdzie kompleksową modernizację. Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały wykonawcom place budów w Pilawie, Życzynie (gm. Trojanów). Inwestycje są realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki nim historyczne, objęte ochroną konserwatora zabytków dworce odzyskają swoje dawne piękno i staną się obiektami komfortowymi, bezpiecznymi i dostępnymi dla wszystkich podróżnych.

–  Rząd Prawa i Sprawiedliwości mocno postawił na rozwój polskiej kolei. Efektem jest modernizacja i budowa dworców w całej Polsce. W województwie mazowieckim inwestycje zakończono już w jedenastu lokalizacjach, ale rozpoczynają się one w kolejnych w Pilawie, Życzynie i Celestynowie. Jestem przekonany, że już niebawem w tych miejscowościach podróżni skorzystają z doskonale odrestaurowanych i jednocześnie komfortowych dworców kolejowych – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Dworce w Pilawie, Życzynie i Celestynowie świadczą o bogatej historii kolei w Polsce. Jestem przekonany, że dzięki modernizacji tych obiektów podróżni otrzymają przestrzeń umiejętnie łączącą tradycję z nowoczesnością – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Cieszę się, że dzięki dofinansowaniu z funduszy europejskich, trzy dworce w województwie mazowieckim odzyskają swój blask i świetność. Ponad stuletnie obiekty w Pilawie, Celestynowie i Życzynie zostaną gruntownie odrestaurowane i przebudowane, łącząc w sobie elementy historyczne i nowoczesne oraz spełniając standardy bezpieczeństwa, dostępności i ekologii – podkreśla Grzegorz Puda, minister funduszy i  polityki regionalnej.

– Zakończyliśmy już jedenaście inwestycji dworcowych w województwie mazowieckim. Na czternastu dworcach w tej części Polski są prowadzone roboty budowlane. Teraz dołączają do nich trzech kolejne obiekty w Pilawie, Celestynowie i Życzynie. Wszystkie to historyczne dworce o unikatowej architekturze. Po przebudowie nie tylko odzyskają one swój historyczny wygląd, ale również będą komfortowe, bezpieczne i dostępne dla wszystkich podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

146-letni unikat

Pierwszym z obiektów, który odzyska swoje historyczne piękno, jest wzniesiony w 1877 roku dworzec dawnej Kolei Nadwiślańskiej w Pilawie. Renowację przejdzie unikatowa elewacja budynku w formie muru pruskiego. Elementy drewniane zostaną poddane konserwacji i uzupełnieniu ubytków, a przestrzenie pomiędzy nimi pokryte tynkiem i pomalowane na biało. Nowym elementem na elewacji będą zegary i napisy „dworzec kolejowy” oraz z nazwą miejscowości. Dworzec zyska również iluminację subtelnie podświetlającą jego bryłę nocą.

Do przestrzeni obsługi podróżnych, czyli holu stanowiącego jednocześnie poczekalnię będą prowadzić schody i podjazd. Wystrój jego wnętrza będzie zainspirowany architekturą z czasu powstania dworca. Poza stolarką okienną, kasową i drzwiową w kolorze brązowym odtworzona zostanie boazeria. Natomiast posadzka w biało-czarną szachownicę będzie bardzo podobna do tej zrealizowanej w Białymstoku. Poza tymi detalami wnętrze zaprojektowano dość nowocześnie. Podróżni znajdą w nim gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. W pobliżu poczekalni ulokowano  pokój dla opiekuna z dzieckiem i toalety. Resztę przestrzeni na parterze dworca zajmą pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych oraz niewielki lokal na wynajem.

Przebudowa dworca to również zmiany w jego najbliższym otoczeniu. Oprócz nowych chodników, nawierzchni drogi i elementów małej architektury w sąsiedztwie dworca zostanie wybudowana wiata rowerowa na 32 jednoślady, a także parking na około 10 samochodów.

Prawie bliźniacze dworce

Poza dworcem w Pilawie prace budowlane rozpoczynają się również na dwóch niemal bliźniaczo wyglądających dworcach w Życzynie i Celestynowie. Pierwszy z nich wybudowano w 1883 roku, drugi w 1900 roku. Obydwa są zbudowane prawie w całości z drewna, mają bardzo podobne bryły i wygląd elewacji. Tak naprawdę różnią się detalami. Dworzec w Celestynowie czeka kompleksowa renowacja elewacji wraz z detalami architektonicznymi. Zostanie ona pomalowana na jasnopiaskowy kolor, z podziałami w kolorze brązowym. Podobny kolor będzie miała odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa. Budynek zyska nowe poszycie dachowe, napisy z nazwą dworca oraz okrągły zegar od strony peronów.

W Życzynie elewacja przejdzie jedynie drobne zabiegi konserwacyjne, gdyż jej renowację przeprowadzono w 2013 roku. Pojawią się na niej nowe przestrzenne i podświetlane napisy z nazwą dworca, a także nowy, okrągły zegar umieszczony pod daszkiem od strony peronów. Budynek zyska nowe poszycie dachowe, przemurowane zostaną kominy i poddana renowacji stolarka drzwiowa. Obydwa dworce zyskają również całkowicie nową iluminację nocną, podkreślającą walory architektoniczne budynków.

Sporo zmian czeka na podróżnych wewnątrz budynków. Wystrój wnętrz połączy w sobie elementy historyczne i nowoczesne. W Celestynowie obsługa podróżnych będzie odbywała się w holu dworca, który będzie jednocześnie pełnił funkcję poczekalni. Zdecydowano się na pozostawienie w niej na posadzce oryginalnych płytek w kolorze zielonym i jasnobeżowym tworzących geometryczny wzór, a także odtworzenie drewnianej boazerii na ścianach. Ciekawostką jest zachowanie po konserwacji niektórych ceramicznych włączników oświetlenia oraz odtworzenie szyldów przy drzwiach na wzór historycznych. Pozostałe wyposażenie poczekalni będzie nowoczesne. Podróżni znajdą w niej: ławki, gabloty na rozkłady jazdy pociągów, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na parterze dworca zaprojektowano również toalety oraz pomieszczenia kasy biletowej.

Równie ciekawie będzie prezentowało się wnętrze holu-poczekalni w Życzynie. Tu również w wystroju wnętrza połączono historię z nowoczesnością. Szczególnie ciekawie będzie prezentowała się posadzka z płytkami
o kwietnym wzorze, a także ściany pokryte boazerią. W holu wyeksponowany zostanie również historyczny piec kaflowy. Pozostałe elementy wnętrza nie będą odbiegały od standardu. Podróżni znajdą w nim: ławki, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz gabloty na rozkłady jazdy. W sąsiedztwie holu zaprojektowano toalety oraz pomieszczenie kasy biletowej. Pozostałą przestrzeń na dworcu zajmą mieszkania.

Przebudowy dworców w Celestynowie i Życzynie to również zmiany w ich bezpośrednim otoczeniu. Przy obydwóch budynkach zostaną ułożone nowe nawierzchnie, wybudowane wiaty rowerowe oraz wytyczone miejsca postojowe. Planuje się również uporządkowanie zieleni i montaż nowych elementów małej architektury: ławek, oświetlenia oraz koszy.

Eko, przyjazne i bezpieczne!

Przebudowy dworców to nie tylko poprawa ich estetyki. Na dworcach w Pilawie, Celestynowie i Życzynie zostaną wyeliminowane bariery architektoniczne oraz wprowadzone ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami. Dworce staną się również bardziej ekologiczne dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych, takich jak energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła czy systemy inteligentnego zarządzania budynkiem, które optymalizują zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dachu dworca w Pilawie pojawi się również 30 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania zielonej energii. Będzie również bezpieczniej, bo w budynkach zaprojektowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu.

Przebudowy dworców w Pilawie, Celestynowie i Życzynie to koszt odpowiednio 10,9 mln złotych brutto, 8,34 mln złotych brutto i 8,56  mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową modernizacji dworca w Pilawie opracowała pracownia AMT sp. z o. o, a wykonawcą prac budowlanych będzie Firma Budowlana Anna – Bud sp. z o.o. W Celestynowie dokumentację projektową wykonała firma MERITUM PROJEKT Marek Myrcik, a wykonawcą prac budowlanych będzie firma Heli Factor sp. z o. o. Z kolei w Życzynie autorem dokumentacji projektowej jest firma Demiurg sp. z o. o., a prace budowlane wykona Firma Budowlana Anna – Bud sp. z o.o.

Planowany termin zakończenia wszystkich trzech inwestycji to lato 2024 roku.

mat. pras.

Wizualizacja dworca w Pilawie

 

pilawa

Wizualizacja dworca w Życzynie (gm. Trojanów)

zyczyn


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
bedok 20.01.2023 18:41
Kiedyś to była wyjeżdżona ścieżka przez las od Miętnego do dworca w Pilawie i dużo ludzi tak dojeżdżało na pociąg ale teraz to każdy ma samochód i już chyba nikt przez las nie jeździ.

Wojtek63 20.01.2023 15:50
A obecny czas ? Tu parę pytań (mam tu na myśli Pilawę): 1. Kto dowiezie pasażerów (nie oszukujmy się) z Garwolina do Pilawy i z Pilawy do Garwolina ? 2.Czy będzie to garwoliński sztucznie i politycznie utrzymywany trup przewozowy zwany PKS Garwolin, którego autobusy od 60 lat pędzą do stolicy ze stałą prędkością 60 km/h ? Zajmuje to średnio 1h20’ żeby osiągnąć warszawską Pragę. Obecnie po przebudowie torów PKP osiągają ten dystans w 60 minut. To jaki to interes dla garwolińskiego PKS- u ? Dowiezienie pasażerów z Garwolina do stacji PKP Pilawa (ok.10 km) i ,,oddanie 50 km to tak jak strzał we własną stopę ! 3. Z nieco innej strony: Gdzie leży obecnie interes biznesowy trupa dumnie zwanego PKS Garwolin, który po dofinansowaniu likwiduje kursy do Warszawy zamiast wprowadzać te pośpieszne ? Widać wyraźnie, że szeroko pojęta lubelszczyzna zjadła garwoliński PKS bez litości i do szczętu ! 4. Czy będzie to inny przewoźnik, który dostosuje swój rozkład jazdy w relacjach Garwolin- Pilawa- Garwolin do rozkładu jazdy PKP Pilawa - Warszawa- Pilawa ? Tak żeby ,,transfer’’ pomiędzy transportem drogowym i kolejowym mieścił w granicach 30 minut? Mam nadzieję, że tak będzie. 5. Jaki sens ma ładowanie pieniędzy w to PCP (Pilawskie Centrum Przesiadkowe), skoro nie ma rzeczy najważniejszej, czyli łatwego i skomunikowanego czasowo z PKP transferu na linii komunikacja autobusowa- komunikacja kolejową ? Dojazd rowerem i piękna wiata rowerowa ? Dziękuję. 6. No i tak na koniec… myślę, że Burmistrz Pilawy, czyli pani Albina Łubian zorganizuje na lato 2024, czyli na Wielkie Otwarcie Nowego- Starego Dworca wizytę Pm-36-2 ze składem retro. Pm-36- 2 to polski parowóz czyli Piękna Helena. Byłby to wielki ukłon Pani Burmistrz w stronę pilawskich kolejarzy, bo… zaniedbała ich totalnie ! Tragicznie totalnie !!!

Wojtek63 20.01.2023 15:49
To rzeczywiście fajne projekty. Od dziesiątek lat nieremontowane obiekty zyskają nowy wygląd i absolutnie kolejowy, nostalgiczny wręcz wdzięk. Jednak to aspekt historyczny.

Reklama
Reklama
Reklama