Instytucją przyjmującą była Prywatna Szkoła „THEMISTOKLIS” S. A., kształcąca od 1955 roku dzieci i młodzież od 3 do 19 roku życia. Jednym z głównych celów placówki jest pomoc swoim wychowankom w stawaniu się aktywnymi obywatelami, a nauczanie w szkole oprócz przedmiotów ogólnokształcących obejmuje zajęcia teatralne, kulturę i sztukę oraz ochronę przyrody. Themistoklis zwraca szczególną uwagę na kształtowanie postaw moralnych swoich podopiecznych. Instytucja bardzo aktywnie angażuje się w realizację wszelkich programów europejskich, zarówno goszcząc u siebie, jak i odwiedzając inne ośrodki edukacyjne w ramach międzynarodowej współpracy.
Grupa zatrzymała się w słynnym mieście portowym Pireus, na przedmieściach stolicy Grecji – Aten.
Głównym celem projektu „Różnorodność kulturowa i językowa III” było wzmocnienie u uczniów kompetencji kluczowych takich jak m. in.: nauka języków obcych, rozwijanie umiejętności uczenia się, aktywne obywatelstwo europejskie oraz ekspresja kulturalna.
Do greckiego przedsięwzięcia uczniowie przygotowywali się przez kilka tygodni poprzedzających wyjazd, aktywnie uczestnicząc w spotkaniach językowych (opartych głównie na tradycyjnych „rozmówkach”: „Na lotnisku”, „W hotelu” czy „W sklepie”), kulturowych (gdzie zdobywali wiedzę ogólną nt. Grecji) i pedagogicznych, w czasie których tworzyli prezentacje dotyczące m. in. systemu edukacji w Polsce, o słynnych Polakach, naszych rodzimych zwyczajach i tradycjach czy ciekawych miejscach w Polsce.
Efekty swojej pracy uczniowie przedstawili swoim greckim kolegom i koleżankom ze szkoły Themistoklis podczas wspólnych zajęć. Uczniowie z Pireusu także prezentowali podobne informacje o swojej ojczyźnie.
Program projektu obejmował również warsztaty taneczne, w ramach których uczniowie obydwu krajów prezentowali tradycyjne polskie i greckie tańce ludowe (w Themistoklesie są one elementem programu nauczania). Uczniowie Lelewela nauczyli Greków poloneza. Do wspólnego tańca zaproszono Dyrektor szkoły, nauczycieli oraz uczniów.
Licealiści z Żelechowa w ciągu swojego pobytu w szkole Themistoklis uczestniczyli w lekcjach matematyki, fizyki, języka francuskiego, języka angielskiego, muzyki i wychowania fizycznego, prowadzonych po angielsku. Mieli również okazję zapoznać się ze szkołą, obejrzeć pracownie szkolne, porozmawiać z uczniami i nauczycielami. Skorzystali również z miejscowego stoiska z rękodziełem, w którym zakupili pamiątki ze szkoły. Na pamiątkę pobytu w szkole w Pireusie uczniowie i opiekunowie otrzymali czapeczki z logo Themistoklesa.
Oprócz aktywności realizowanych w szkole, młodzież z opiekunami uczestniczyła w bogatym programie kulturowym, dzięki któremu mogła doświadczyć wspaniałości starożytnej kultury greckiej oraz zapoznać się dorobkiem nowożytnym i współczesnym Greków.
Uczestnicy wyjazdu zwiedzili ruiny antycznej świątyni Posejdona na malowniczym Przylądku Sunion, imponujące wzgórze Akropol z górującym na nim Partenonem oraz Muzeum Akropolu z unikatowymi znaleziskami oraz artefaktami odnalezionymi na terenie Akropolu ateńskiego oraz jego zboczy. Młodzież zwiedziła także Muzeum Olimpijskie, prezentujące poprzez rzadkie eksponaty i interaktywny materiał audiowizualny, historię igrzysk olimpijskich - od starożytności do współczesności. Byli również Centrum Kultury Fundacji Stavrosa Niarchosa, które jest trwałym, światowej klasy kompleksem urbanistycznym o charakterze kulturalnym, edukacyjnym i rekreacyjnym. Młodzież wraz z opiekunami odwiedziła także prawosławne cerkwie.
Uczniowie ,,Lelewela” dość niespodziewanie mogli uczestniczyć w miejscowym wydarzeniu jakim były ,,Dni Morza" w porcie Pireusu. Z tej okazji do portu zawinął także statek "Olimpias", który jest jedyną pływającą kopią ateńskiej triery z V wieku p.n.e.
Dla wielu uczestników Programu wyjazd do Grecji był pierwszym wyjazdem zagranicznym, lot – pierwszym lotem w życiu, a spotkanie obcokrajowców i możliwość autentycznej komunikacji w języku angielskim - pierwszym takim doświadczeniem. Uczniowie z żelechowskiego LO spotkali się z wielką serdecznością i gościnnością w szkole przyjmującej, co spontanicznie wyzwalało otwartość, dzięki której odbyli szereg ciekawych spotkań i nawiązali nowe znajomości.
Młodzież cały swój pobyt dokumentowała na szkolnym Facebooku, a swoje doświadczenia propaguje na spotkaniach z koleżankami i kolegami ze szkoły.
mat. pras.
Napisz komentarz
Komentarze