Asertywność
To nie tylko sztuka mówienia nie, ale też jasne przedstawianie stanowiska i umiejętność wyrażania swojego zdania. Nie dość na tym, to także sztuka słuchania innych i przyjmowania uwag krytycznych. To umiejętność bardzo istotna, zwłaszcza gdy interesują nas te oferty pracy, które dotyczą branż kreatywnych. Dobra współpraca w zespole, burze mózgów polegają na przedstawieniu czasem zupełnie różnych koncepcji i konieczna jest osoba, która podejmie właściwą decyzję, odrzucając inne, często nawet własne.
Umiejętność motywowania innych
Truizmem jest stwierdzenie, że nie zawsze mamy ochotę wykrzesać z siebie zapał do pracy. Dotyczy to zarówno pracowników, jak i kierowników. Tyle tylko, że dobry lider musi mieć umiejętność zmotywowania pracowników do wykonywania swoich obowiązków, bo praca przecież musi być wykonana, niezależnie od okoliczności. Motywowanie innych to także troska o zachowanie zdrowej równowagi w zespole, bez faworyzowania i dyskryminacji
Empatia
Kierownik musi rozumieć problemy, z jakimi przychodzą do niego podwładni i wykazać się zrozumieniem. Nadmiar empatii może jednak prowadzić do nadmiernego wykorzystywania lidera, który sam wykonuje zadania, podczas gdy pracownicy przeglądają Pracuj.pl w poszukiwaniu lepszych posad. Z drugiej strony pracownicy, których kierownik potrafi zrozumieć ich sytuację, gdy faktycznie jest ona trudna i przymknąć oko na pewne czasowe uchybienia, są bardziej lojalni i czują się mocniej związani z firmą.
Pewność siebie i odporność na stres
Nie każdy jest naturalnym liderem i wiele osób musi ta umiejętność po prostu wyćwiczyć. Kierownik musi mieć świadomość własnej wartości i wiedzieć ile potrafi. Musi znać swoje zalety, ale równie dobrze swoje wady. Współpracując z zespołem, ma obowiązek pokazać, kto w nim rządzi. To on ponosi odpowiedzialność za wszystkich, dlatego też powinien mieć ponadprzeciętną odporność na stres.
Napisz komentarz
Komentarze