wtorek, 26 listopada 2024 05:19
Reklama

Obowiązkowy split payment od 1 listopada 2019 r.

Pojęcie split payment pojawiło się w przepisach dotyczących podatku VAT w lipcu 2018 roku. Do tej pory stosowanie mechanizmu podzielonej płatności było dobrowolne. Od 1 listopada 2019 roku, dla niektórych podmiotów stanie się jednak obowiązkowe. Załącznik nr 15 ustawy o VAT wymienia rodzaj świadczonych usług i dokonywanych dostaw między przedsiębiorstwami, które będą skutkowały obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.   Na czym polega split payment?  Przepisy dotyczące stosowania mechanizmu podzielonej płatności obowiązują od 1 lipca 2018 roku. Według nowej regulacji prawnej mogą z niego korzystać nabywcy, którzy otrzymali fakturę z wyszczególnioną kwotą podatku VAT. Płatność powinna wówczas przebiegać następująco: wartość netto przekazywana jest na rachunek bankowy odbiorcy, a kwota podatku VAT na specjalny rachunek VAT. Należy podkreślić, że przepisy o podzielonej płatności obowiązują wyłącznie w odniesieniu do transakcji pomiędzy firmami. Od 1 listopada 2019 roku stosowanie split payment stanie się obowiązkowe wówczas, kiedy łącznie spełnione zostaną trzy warunki:

- co najmniej jedna pozycja na fakturze wymieniona została w załączniku nr 15 znowelizowanej  ustawy o VAT,

- wartość brutto transakcji przekroczy 15 tys. zł lub równowartość tej kwoty,

- transakcja przebiega pomiędzy przedsiębiorstwami, niezależnie od tego, czy nabywca jest czynnym, czy zwolnionym płatnikiem podatku VAT.

Przedsiębiorca wystawiający fakturę dotyczącą sprzedaży spełniającej opisane wyżej warunki zobowiązany jest do umieszczenia na niej adnotacji ?mechanizm podzielonej płatności?. W przypadku wystawienia dokumentu bez wymaganego oznaczenia możliwe będzie jego poprawienie poprzez fakturę korygującą lub notę korygującą. Po otrzymaniu faktury z wyżej wspomnianą adnotacją nabywca jest zobowiązany do jej uregulowania zgodnie z mechanizmem podzielonej płatności. W sytuacji, gdy tylko jedna z kilku pozycji na fakturze objęta jest obowiązkiem stosowania split payment, nabywca może zdecydować, czy ureguluje całą należność wynikającą z faktury, stosując mechanizm podzielonej płatności, czy tylko wartość obowiązkowej pozycji.

Konsekwencje wprowadzenia split payment

Konsekwencją wprowadzenia obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności jest konieczność posiadanie konta firmowego przez czynnych podatników VAT, którzy świadczą usługi lub dokonują dostaw towarów wyszczególnione w załączniku nr 15 obowiązującej ustawy o VAT. Dotychczas możliwe było używanie przez nich prywatnych rachunków bankowych do obsługi prowadzonej działalności. ROR-y nie umożliwiają jednak otwarcia rachunku VAT i tym samym stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Wystawienie przez zobowiązanego do tego podatnika faktury bez wymaganej adnotacji skutkować będzie nałożeniem na niego sankcji podatkowych. Będzie ona wynosić 30% kwoty podatku wykazanej na fakturze, która dotyczy tylko tych pozycji, które dokumentują dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 ustawy o VAT. Uniknięcie nałożenia kary jest możliwe, jeśli podatnik wystawi fakturę korygującą i poinformuje nabywcę o swoim błędzie. Sankcja podatkowa o tej samej wysokości może być nałożona również na nabywcę towaru lub usługi, który nie zastosował mechanizmu podzielonej płatności, mimo iż miał taki obowiązek. Należy przy tym zaznaczyć, że przepisy zobowiązują nabywcę do monitorowania tego, czy towary lub usługi, które nabył, podlegają obowiązkowi stosowania mechanizmu podzielonej płatności. To on bowiem dokonuje płatności, nie może zatem polegać wyłącznie na dostawcy, który może celowo próbować uniknąć podzielonej płatności.

Split payment niesie ze sobą również konsekwencje na gruncie podatku dochodowego. Jeśli płatność zostanie wykonana z pominięciem obowiązku zastosowania mechanizmu oddzielonej płatności, wówczas nabywca nie może zaliczyć jej kwoty do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku jednak gdy zaliczono w koszty płatność wykonaną z naruszeniem przepisów, przedsiębiorca jest zobowiązany do zmniejszenia kosztów o kwotę transakcji, a gdy nie ma takiej możliwości, powiększenia przychodów.  

Szukasz solidnego biura rachunkowego, które kompleksowo poprowadzi księgowość, Twojej firmy? Zapraszamy do współpracy. Dla naszych klientów prowadzimy również sprawy kadrowe oraz reprezentujemy ich w kontaktach z US i ZUS. Wśród konkurencji wyróżnia nas elastyczność w działaniu oraz wieloletnie doświadczenie. Więcej informacji o nas znajdziesz na: http://efekta.waw.pl/.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
NAJNOWSZE WIDEO
Reklama