Jak zapobiegać urazom dłoni i nadgarstków podczas uprawiania sportu? Poprzez ćwiczenia oraz dodatkowe akcesoria

Opublikowano: 13 marzec 2020, 08:35 Kategoria Rozmaitości

Tenis, siatkówka, koszykówka, badminton, podnoszenie ciężarów, boks, a nawet kolarstwo MTB czy wyścigi samochodami albo gokartami. To tylko niewielka część konkurencji, których uprawianie wiąże się z intensywnym wysiłkiem dla rąk. Szczególnie nadgarstki narażone są na zwiększone obciążenia, a to ze względu na szeroki zakres wykonywanych ruchów. Kontuzje ich obrębie są zwykle bardzo bolesne, na dodatek uniemożliwiają uprawianie ulubionych sportów lub normalne funkcjonowanie przez stosunkowo długi czas. Dlatego warto wiedzieć, jak zapobiegać takim urazom.

Dobrze dopasowana orteza na nadgarstek utrzymuje stawy w stabilnej pozycji i pobudza cyrkulację krwi

Jak wskazują specjaliści, kluczem do zdrowej oraz bezpiecznej aktywności fizycznej są prawidłowa technika, a także solidna rozgrzewka. O ile niuanse wykonywania poszczególnych ruchów zależą w głównej mierze od specyfiki danej dyscypliny, tak już ćwiczenia rozciągające mają bardziej uniwersalny charakter. Na nadgarstki bardzo dobrze działa energiczne zamykanie i otwieranie pięści przy wyprostowanych, skierowanych w górę ramionach i łokciach. Warto dodać do tego ruchy obrotowe dłoni i potrząsanie palcami. Jedna seria rozgrzewkowa powinna trwać maksymalnie minutę, a przed zasadniczym treningiem należy rozluźnić rękę, dać mięśniom stawom nieco odpocząć.

Warto jeszcze pomyśleć o zaopatrzeniu się w opaski i stabilizatory. Porządna orteza na nadgarstek gwarantuje maksymalną stabilność, ogranicza wykonywanie zbyt gwałtownych ruchów. Tego rodzaju sprzęt przyda się zwłaszcza tym osobom, które mają już za sobą różne urazy i nie chcą, aby doszło do odnowienia kontuzji. Ortezy, oprócz funkcji prewencyjnej, mogą odgrywać niemałą rolę wspomagającą podczas terapii.

Noszenie profesjonalnych opasek bądź stabilizatorów wspomaga proces leczenia oraz rehabilitacji po kontuzji

Jak tłumaczą bowiem specjaliści z firmy Mega Medic, rodzaj zakładanego usztywniacza zależy przede wszystkim od aktualnego stanu stawu oraz mięśni. Jeżeli nadgarstek wraz z przyległościami jest w niezłej kondycji, wtedy optymalnym rozwiązaniem będą opaski elastyczne. Tego rodzaju sprzęt stosuje się na wypadek delikatnych dolegliwości oraz właśnie podczas uprawiania sportu. Z kolei sztywne ortezy na nadgarstek okazują się niezastąpione przy głębokich zwichnięciach, skręceniach, a nawet w przypadku niektórych złamań. Zaawansowane stabilizatory są w stanie całkowicie zastąpić gipsowy opatrunek – a przy tym zapewniają większy komfort, choćby poprzez ułatwienie podstawowych czynności higienicznych. Naturalnie samodzielny dobór opaski na nadgarstek lub ortezy ma sens jedynie przy zapobieganiu urazów. W przypadku kontuzji to lekarz powinien ustalić stopień uszkodzeń oraz wskazać optymalny usztywniacz na rękę.

Dodaj komentarz

Dodając komentarz oświadczasz, że akceptujesz regulamin dodawania komentarzy oraz politykę prywatności.

Kod antyspamowy
Odśwież