piątek, 29 listopada 2024 03:37
Reklama

Oświetlenie obwodnicy: Miasto w potrzasku przepisów

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpiła do miasta o pokrycie kosztów oświetlenia wiaduktów przy obwodnicy. Magistrat odpowiada: ?Nie mamy podstaw prawnych, aby to zrobić?. Sytuacja wydaje się patowa, co oznacza, że trasa S17 nadal będzie pogrążona w mroku. - Szczególnie w okresie jesienno-zimowym jest to uciążliwość, głównie dla pieszych, poruszających się przy węźle Stacyjna i tym na wjeździe do miasta. Sprawa jest jednak skomplikowana ? mówi Jerzy Makulec z magistratu. Problemy są zasadniczo dwa. Pierwszy natury technicznej. Jak przekonuje urzędnik, oświetlenie obwodnicy Garwolina nie jest rozdzielone na dwa obwody. ? Wymaga to stosunkowo nieskomplikowanych prac, tak aby obwód dotyczyły dwóch węzłów na terenie miasta ? wyjaśnia.

Według szacunków ponowne uruchomienie lamp przy S17 to wydatek rzędu 100 tys. zł rocznie. O pokrycie kosztów do magistratu zwróciła się GDDKiA. Odpowiedź miasta była jednoznaczna. ? Dopóki nie mamy podpisanej umowy z energetyką na te węzły, nie możemy płacić, nawet gdybyśmy chcieli ? wyjaśnia skarbnik Katarzyna Nozdryn-Płotnicka.

Kolejną kwestią pozostaje określenie, kto miałby płacić za oświetlenie przy obwodnicy. Niejasne obecne przepisy powodują dwuznaczne interpretacje. ? Do końca nie wiadomo, czy te koszty mają ponosić zarządcy dróg czy samorządy, na terenie których są trasy ? mówi Jerzy Makulec.

Wszystko zatem wskazuje, że długo mieszkańcy Garwolina będą czekali na oświetlone wiadukty.

łk


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

janek KK 212 10.06.2013 14:00
Ale janek nerwus jesteś, a to tylko proste pytanie pozostające bez odpowiedzi. Szkoda

janek 10.06.2013 10:04
A może mieszkańcy się zmobilizują i w czynie społecznym za Was urzędnicy drodzy sprawę załatwią co? Podaje na tacy wykładnie, podaję przepisy i to wraz jest za mało?! No tak to będziecie rozdzielać liczniki 20 lat i przebijecie budowę metra w Stolicy. Powtarzam: jak się ktoś nadgorliwy zdenerwuje i sprawa nabierze rozmachu i nieuchronnie stołki polecą a i z KK coś się znajdzie proszę wierzyć... :) Pozdrawiam. I koniec z olewką tylko proszę temat załatwić.

stefan 10.06.2013 08:23
KTO MA WYKONAĆ TE NISKOMPLIKOWANE PRACE WSKAZUJĄCE KONKRETNIE ZA CO MA PŁACIĆ GMINA GARWOLIN, A ZA CO MIASTO GARWOLIN ( MAM TU NA MYŚLI ZUŻYTĄ ENERGIĘ ) I CZY MOŻESZ ZACYTOWĄĆ WYROK SĄDU ROZSTRZYGAJĄCY TEN SPÓR POMIĘDZY GDDK i A i INNYMI SAMORZĄDAMI ( TAKIE SPRAWY BYŁY NAGŁAŚNIANE PRZEZ MEDIA PUBLICZNE ) CZY TA SPRAWA DOTYCZY TYLKO GARWOLINA

janek 10.06.2013 07:08
C.D. W przedmiotowej sprawie stanowisko zajął również Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 31 maja 2005 r., sygn. K27/04. W orzeczeniu TK uznał art. 61 ustawy o dochodach JST w zakresie w jakim wprowadza zmiany do ustawy Prawo energetyczne rozszerzające obowiązek finansowania oświetlenia wszystkich dróg publicznych znajdujących się na terenie Gminny lub Miasta za zgodne z Konstytucja RP. Wracając do statusu wyłączonych z obowiązku zapewnienia oświetlenia dróg przez JST drogi ekspresowe i autostrady to regulują przepisy ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, a konkretnie art. 1 ust. 3. Zgodnie z istniejącym stanem prawnym jak również faktycznym drogi ekspresowe nie były budowane na podstawie ww. ustawy w związku z czym drogi niepłatne są wyłączone z wyłączenia dróg, które nie podlegają obowiązkowi zapewnienia oświetlenia przez gminy lub miasta. Na koniec odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury (z up. Ministra) na interpelację nr 20509. Jeszcze jakieś pytania?

janek 10.06.2013 07:07
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625 z późn. zm.) oświetlenie dróg należy do zadań własnych gminy bądź miasta. Obwodnica Garwolina jest częścią drogi krajowej nr 17, do momentu wdrożenia trasy S17, której będzie częścią ma status drogi szybkiego ruchu co nie zwalnia Urzędu Gminy lub Miasta z zapewnienia jej oświetlenia gdyż nie jest ani drogą ekspresową ani autostradą płatną. Przepis art. 18 ustawy Prawo energetyczne w obowiązującym dziś brzmieniu powstał w wyniku wprowadzenia zmian do przedmiotowej ustawy przez ustawę z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) Art 61 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (w wersji opublikowanej w Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966) rozszerzył obowiązek finansowania oświetlenia dróg publicznych przez gminy z dróg będących własnością gminy do wszystkich dróg znajdujących się na terenie gminy z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych. (w rozumieniu przepisów o autostradach płatnych)

Marek i Jurek 06.06.2013 18:06
Proszę o wyjaśnienie co rozumiesz pod pojęciem ,, takich odcinków,, i ,, odpowiednimi przepisami"? To po pierwsze, a po drugie czy mógłbyś podać jak domniemam zapewne jako fachowiec w dziedzinie prawa sygnaturę wyroku NSA na , którą się powołujesz. Czekam na odpowiedź żeby wyjaśnić wszystkie wątpliwości.

HARON 06.06.2013 08:55
BRAWO!!!

tomasz 06.06.2013 08:27
To kolejny przykład mizernej polityki obecnego burmistrza mamy obwodnicę ale miasto nie chce oświetlać zjazdów . To powrót do średniowiecza , no i oczywiscie efekt braku kasy i długów miasta. tomasz

janek 06.06.2013 06:20
Jeżeli Pan nie zna obowiązujących w tej kwestii przepisów należy pomyśleć o zmianie pracy drogi panie. Zasady utrzymania oświetlenia takich odcinków została już dawno uregulowana odpowiednimi przepisami i to nawet przez NSA. Tylko granie na zwłokę w pełnym od małostkowości ludzi z Garwolina pozwala wam lawirować i wciskać kit mieszkańcom. A to nie wiemy kto ma płacić, a to liczniki nie zrobione i tak od 3 lat ta sama śpiewka. No chyba, że znajdzie się jakiś zakapior zgłosi do prokuratury i wtedy stołki polecą od ręki...

Reklama
Reklama
Reklama