środa, 27 listopada 2024 03:42
Reklama

?Komentuj. Nie obrażaj.? Wspieramy akcję

Branża internetowa uruchomiła akcję społeczną poświęconą kulturze obecności w sieci. Dzięki internetowi możemy swobodnie wypowiadać swoje zdanie i uczestniczyć w wielu dyskusjach, ale anonimowość w sieci niestety sprzyja też zwyczajnemu ?obrzucaniu się błotem". Ponieważ spotykamy się z tym także na naszym lokalnym podwórku portal WirtualnyGarwolin.pl został oficjalnie medium wspierającym akcję ?Komentuj. Nie obrażaj?. Media społecznościowe, blogi, serwisy informacyjne, fora ? wszystkie te platformy umożliwiają nam wymianę opinii, wyrażanie swojego zdania, poszerzanie zainteresowań oraz poznawanie nowych ludzi. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wraz z firmami członkowskimi przygotował akcję ?Komentuj. Nie obrażaj.?, której celem jest podniesienie poziomu kultury wypowiedzi w Internecie. Pierwszym celem przedsięwzięcia było opracowanie badania diagnozującego stan dyskusji w polskiej Sieci. Drugim założeniem projektu jest promowanie kulturalnego zachowywania się w wirtualnym świecie. Pomysłodawcą akcji jest Onet.

Projekt jest wspierany przez największe media działające w polskim internecie, zrzeszone w IAB Polska. Akcja ma również swoją stronę dedykowaną http://www.komentujnieobrazaj.pl

? Chcemy, aby stworzona przez nas akcja była platformą służącą do promowania wartości związanych z kulturalną komunikacją w internecie oraz zaprezentowania kodeksu kulturalnego komentowania: Komentuj ? Reaguj ? Bądź Sobą. Planujemy także, aby serwis był narzędziem ułatwiającym internautom zgłaszanie pojawiających się w Sieci obraźliwych treści ? dzięki temu sami użytkownicy będą mogli zadbać o kulturę wypowiedzi w wirtualnym świecie ? powiedział Piotr Kowalczyk, Prezes IAB Polska

Serwis www.komentujnieobrazaj.pl jest także miejscem, gdzie przedstawiono wyniki przeprowadzonego przez IAB Polska badania dotyczącego kultury wypowiedzi w Internecie. Z badania wynika, że komentarze przyjęte ogólnie za obraźliwe stanowią około 1 procenta wszystkich komentarzy.

? IAB Polska ze wsparciem naukowym oraz kluczowych podmiotów branży online zrealizowało projekt badawczy, który miał na celu kwantyfikację poziomu kultury wypowiedzi w internecie. Analiza wyników pokazuje, że poziom niekulturalnych wypowiedzi w sieci jest znikomy, jednak ma bardzo duży wpływ na postrzeganie medium ? powiedział Paweł Kolenda, manager ds. badań w IAB Polska, koordynator projektu.

Link do raportu z badania "Internetowa Kultura Obrażania": http://komentujnieobrazaj.pl/media/KOraport.pdf

? Internet jest dokładnym odzwierciedleniem przekroju społecznego. To, jak zachowujemy się na co dzień w kontaktach z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami, ale również na w centrum handlowy, na ulicy oraz za kierownicą ? ma także decydujący wpływ na to jak wygląda nasza aktywność w internecie ? powiedział Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny IAB Polska.

Tak, jak w realnym świecie, tak i w Sieci ? występują ludzie wykształceni, posługujący się językiem poetów, ale także osoby słabiej wykształcone. Zarówno jednej, jak i drugiej grupie zdarza się wypowiadać dosadnie o pewnych, zwłaszcza drażliwych kwestiach związanych z życiem społecznym, polityką czy kwestiami światopoglądowymi. Wyniki badania jednak pokazują, obraźliwe posty choć widoczne są marginesem w ogóle komunikacji w sieci. ? dodał Sobolewski.

Pomysłodawcą projektu ?Komentuj. Nie obrażaj.? jest Onet, będący członkiem zwyczajnym IAB Polska.

? Internet to dziś przestrzeń masowej komunikacji. Pojawiające się w niej komentarze mają bardzo istotny wpływ na wizerunek mediów internetowych, dlatego naszą intencją, jako pomysłodawców akcji, jest zachęcenie ludzi do zwracania uwagi na kulturę wypowiedzi w sieci oraz do pro-społecznej aktywności w zakresie reagowania na wulgarne, obraźliwe i napastliwe komentarze. Szanujemy wolność wypowiedzi, ale tez czujemy się odpowiedzialni społecznie za kształtowanie środowiska nowych mediów i całej przestrzeni on-line?owej ? mówi Paweł Klimiuk, rzecznik Onetu.

? Rozwój idei Web2.0, która promuje tworzenie serwisów i technologii umożliwiających swobodne wypowiadanie się i publikowanie treści każdemu użytkownikowi Sieci spowodował, że internet stał się miejscem nie tylko kontaktów interpersonalnych oraz biernego konsumowania informacji zredagowanych wcześniej przez wyspecjalizowanych profesjonalistów ? powiedział dr Krzysztof Krejtz, współautor i redaktor badania ?Kultura obrażania?.

? Obraz, jaki wyłania się z przeprowadzonych przez nas badań wyraźnie ukazuje zjawisko "kultury obrażania" w internecie jako istniejące realnie, ale o dziwo, w o wiele mniejszym wymiarze niż się spodziewaliśmy ? dodał dr Krejtz.

Uczestnicy akcji:

? Onet (pomysłodawca serwisu)

? SociAll, Agora SA

? Wirtualna Polska

? o2

? Marquard Media Polska

? GG Network

? Interia.pl

? NK

? ARBOinteractive

? TVN

? Polskapresse

? TVP.pl

Akcję wspiera między innymi WirtualnyGarwolin.pl

Patronem honorowym akcji zostało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

miłośnik 08.08.2012 09:53
No i odezwał się kolejny bohater, któremu władza zamyka usta. Oczywiście walczy cały czas z komunizmem bo to we współczesnej Polsce bardzo niebezpieczne i jest domeną prawdziwych bohaterów. Cóż, pozostaje trzymać za człowieka kciuki i życzyć mu jeszcze większej odwagi !!!!!!!!! - miłośnik buraków -

mq 08.08.2012 05:39
mi ta cała akcja bardziej wygląda na próbę zamknięcia ust przeciwnikom politycznym POlskiej Partii Postkomunistycznej niż walkę ze zwykłymi wyzwiskami...czekam na to jak konstruktywna krytyke będą ogłaszać "mową nienawiści"...

Reklama
Reklama
NAJNOWSZE WIDEO
Reklama