Projekt jest wspierany przez największe media działające w polskim internecie, zrzeszone w IAB Polska. Akcja ma również swoją stronę dedykowaną http://www.komentujnieobrazaj.pl
? Chcemy, aby stworzona przez nas akcja była platformą służącą do promowania wartości związanych z kulturalną komunikacją w internecie oraz zaprezentowania kodeksu kulturalnego komentowania: Komentuj ? Reaguj ? Bądź Sobą. Planujemy także, aby serwis był narzędziem ułatwiającym internautom zgłaszanie pojawiających się w Sieci obraźliwych treści ? dzięki temu sami użytkownicy będą mogli zadbać o kulturę wypowiedzi w wirtualnym świecie ? powiedział Piotr Kowalczyk, Prezes IAB Polska
Serwis www.komentujnieobrazaj.pl jest także miejscem, gdzie przedstawiono wyniki przeprowadzonego przez IAB Polska badania dotyczącego kultury wypowiedzi w Internecie. Z badania wynika, że komentarze przyjęte ogólnie za obraźliwe stanowią około 1 procenta wszystkich komentarzy.
? IAB Polska ze wsparciem naukowym oraz kluczowych podmiotów branży online zrealizowało projekt badawczy, który miał na celu kwantyfikację poziomu kultury wypowiedzi w internecie. Analiza wyników pokazuje, że poziom niekulturalnych wypowiedzi w sieci jest znikomy, jednak ma bardzo duży wpływ na postrzeganie medium ? powiedział Paweł Kolenda, manager ds. badań w IAB Polska, koordynator projektu.
Link do raportu z badania "Internetowa Kultura Obrażania": http://komentujnieobrazaj.pl/media/KOraport.pdf
? Internet jest dokładnym odzwierciedleniem przekroju społecznego. To, jak zachowujemy się na co dzień w kontaktach z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami, ale również na w centrum handlowy, na ulicy oraz za kierownicą ? ma także decydujący wpływ na to jak wygląda nasza aktywność w internecie ? powiedział Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny IAB Polska.
Tak, jak w realnym świecie, tak i w Sieci ? występują ludzie wykształceni, posługujący się językiem poetów, ale także osoby słabiej wykształcone. Zarówno jednej, jak i drugiej grupie zdarza się wypowiadać dosadnie o pewnych, zwłaszcza drażliwych kwestiach związanych z życiem społecznym, polityką czy kwestiami światopoglądowymi. Wyniki badania jednak pokazują, obraźliwe posty choć widoczne są marginesem w ogóle komunikacji w sieci. ? dodał Sobolewski.
Pomysłodawcą projektu ?Komentuj. Nie obrażaj.? jest Onet, będący członkiem zwyczajnym IAB Polska.
? Internet to dziś przestrzeń masowej komunikacji. Pojawiające się w niej komentarze mają bardzo istotny wpływ na wizerunek mediów internetowych, dlatego naszą intencją, jako pomysłodawców akcji, jest zachęcenie ludzi do zwracania uwagi na kulturę wypowiedzi w sieci oraz do pro-społecznej aktywności w zakresie reagowania na wulgarne, obraźliwe i napastliwe komentarze. Szanujemy wolność wypowiedzi, ale tez czujemy się odpowiedzialni społecznie za kształtowanie środowiska nowych mediów i całej przestrzeni on-line?owej ? mówi Paweł Klimiuk, rzecznik Onetu.
? Rozwój idei Web2.0, która promuje tworzenie serwisów i technologii umożliwiających swobodne wypowiadanie się i publikowanie treści każdemu użytkownikowi Sieci spowodował, że internet stał się miejscem nie tylko kontaktów interpersonalnych oraz biernego konsumowania informacji zredagowanych wcześniej przez wyspecjalizowanych profesjonalistów ? powiedział dr Krzysztof Krejtz, współautor i redaktor badania ?Kultura obrażania?.
? Obraz, jaki wyłania się z przeprowadzonych przez nas badań wyraźnie ukazuje zjawisko "kultury obrażania" w internecie jako istniejące realnie, ale o dziwo, w o wiele mniejszym wymiarze niż się spodziewaliśmy ? dodał dr Krejtz.
Uczestnicy akcji:
? Onet (pomysłodawca serwisu)
? SociAll, Agora SA
? Wirtualna Polska
? o2
? Marquard Media Polska
? GG Network
? Interia.pl
? NK
? ARBOinteractive
? TVN
? Polskapresse
? TVP.pl
Akcję wspiera między innymi WirtualnyGarwolin.pl
Patronem honorowym akcji zostało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Napisz komentarz
Komentarze