Czym jest reklama BTL?
BTL, to skrót pochodzący od wyrażenia „below the line” i pod tym pojęciem należy rozumieć wszystkie działania marketingowe, które są skierowane w klienta indywidualnego. Reklamy BTL z natury nie są kierowane do masowego grona klientów lecz raczej do, docelowo wybranej, wąskiej grupy odbiorców. Tradycyjne BTL obejmowało takie formy marketingu jak reklamę w punktach sprzedaży danego produktu czy usługi. Reklama BTL zwykle przybiera formy takie jak ulotki, hangery, standy, materiały promocyjne, różne gadżety itd. Do BTL zalicza się również wszelkiego rodzaju promocje stworzone z myślą o danym konsumencie. Promocje w marketach, to również forma reklamy BTL.
Czym jest reklama ATL?
ATL z kolei, to skrót od wyrażenia „above the line” i oznacza działania reklamowe, które są skierowane do klienta masowego. Innymi słowy przez kampanię ATL, możemy rozumieć wszelkie działania marketingowe, przeprowadzane na przykład z wykorzystaniem mass mediów, takich jak telewizja. Charakterystyczna cechą tego typu reklamy jest to, że odbiera ją często znacznie większa liczba osób, niż jest to konieczne dla danej firmy. Przekaz ten zwykle trafia do odbiorców przypadkowych, którzy w żaden sposób nie są grupą docelową klientów danego przedsiębiorstwa.
Charakterystycznym przykładem reklamy w formie ATL, może być chociażby blok reklamowy w telewizji, przedstawiający chociażby, nowoczesne usługi bankowe. Wielu klientów, oglądających telewizje ma już konta w innych bankach i taka reklama nie musi ich wcale interesować. Nie mniej jednak, ATL ze względu na sam swój rozmiar, niesie za sobą, wiele korzyści.
Czy reklama ATL i BTL ma sens na współczesnym rynku?
Media masowe, nadal stanowią potężny środek komunikacji, nie mniej jednak powoli ustępują one miejsca nowoczesnym technologiom i social mediom. Obecnie firmy muszą o wiele bardziej precyzyjne wybierać grupy docelowe aby dotrzeć do swoich odbiorców. Rynek się zmienił, a wraz z nim również, oczekiwania i potrzeby klientów. Dlatego też, coraz mniej osób zwraca uwagę na działania z zakresu marketingu BTL oraz ATL. Błędnym byłoby jednak stwierdzenie, że nie są nam one już w ogóle potrzebne.
Transformacja, która ma obecnie miejsce zarówno na rynku polskim jak i światowym, będzie trwać jeszcze przez wiele długich lat i nie odejdziemy z dnia na dzień od tego typu form reklamy. Obecnie, najlepszym wyjściem dla nas, niezależnie od tego jaką firmę prowadzimy, będzie połączenie marketingu ATL i BTL z nowoczesnymi formami kontaktu z klientem (takimi jak social media). W ten sposób stworzymy silną strategię marketingową, która przyniesie nam wymierne korzyści.
Napisz komentarz
Komentarze