Akcja "Warto być dobrym" to największa, interdyscyplinarna kampania edukacyjna w Polsce, kreująca w dzieciach dobre postawy, ucząca poszanowania dla innych ludzi, a także premiująca zachowania prospołeczne i wolontariat. Głównym elementem akcji jest konkurs, skierowany do uczniów 1500 szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, który każda szkoła prowadzi samodzielnie na podstawie tych samych zasad i z tą samą nagrodą główną ? rowerem górskim marki KROSS. Od początku semestru do końca roku uczniowie rywalizują w spełnianiu dobrych uczynków w trzech kategoriach: pomoc drugiemu człowiekowi, zaangażowanie w środowisko klasy, szkoły, społeczność lokalną oraz działania globalne na rzecz praw człowieka i ochrony środowiska. Na koniec roku sami spośród siebie, pod okiem wychowawcy, będą wybierać w każdej klasie ucznia, który okazał się najlepszy, a wśród najlepszych z całej szkoły zostanie rozlosowany rower.
Akcje, którą wymyśliło Stowarzyszenie ?Przyjazna Szkoła? po raz pierwszy realizowano w kilkudziesięciu śląskich szkołach w 2003 roku. W tym roku stowarzyszenie opracowało nową formułę projektu i po raz pierwszy realizuje ją w takiej skali, w szkołach w całej Polsce. Każda placówka dostała w paczce rower, multimedialny pakiet edukacyjny ?Akademia Umysłu 2? do szkolnej biblioteki oraz baner akcji. Kolorowy baner, oprócz logo patronów i sponsorów głównych, posiada 52 miejsca na naklejki, które może wykupić prawie każda firma lub osoba prywatna, przykładając jednocześnie rękę do czynienia dobra. Jedna naklejka to koszt 100 zł, każdy może wykupić od 1 do 1500 takich cegiełek jednak tylko jedną na szkołę.
- Dobro potrzebuje wsparcia i promocji w świecie konsumpcji i pogoni za sensacją. Taka akcja to bardzo wiele pozytywnej energii i pomocy w jego krzewieniu wśród dzieci. Dzięki niej młodzież uświadamia sobie, że pomaganie innym jest ważne, daje satysfakcję i czyni nas szczęśliwymi. Nie zrobilibyśmy jej bez wsparcia sponsorów. Wierzymy, że skoro dzieci stać na takie poświęcenie to inni też będą chcieli wesprzeć tak dobrą akcję, by za rok objąć nią coraz więcej szkół. Wyszliśmy jednak z założenia, że zamiast zdobywać od kilku dużych firm po kilka milionów złotych, lepiej będzie dać szanse każdemu do przyłożenia ręki do czynienia dobra, a w szczególności osobom fizycznym i firmom lokalnym gdzie to dobro jest czynione. Bo zrealizować taką akcję przy wsparciu tysięcy mniejszych podmiotów i osób fizycznych da lepszy i trwalszy efekt by zarażać dobrem ? ? mówi Aleksander Komaniecki, prezes Stowarzyszenia ?Przyjazna Szkoła?.
Więcej o stowarzyszeniu można się dowiedzieć na stronie www.ps.org.pl a o akcji na stronie www.wartobycdobrym.pl.
oprac. jd
Napisz komentarz
Komentarze