poniedziałek, 7 października 2024 14:16
Reklama

O losach pralni rozstrzygnie referendum?

- Jako pasjonaci historii lokalnej, czujemy się zarazem jej strażnikami ? podkreślają inicjatorzy przeprowadzenia referendum w sprawie dalszej przyszłości starej pralni w Koszarach. Wczoraj do Urzędu Miasta w Garwolinie wpłynęło powiadomienie o zamiarze wystąpienia z inicjatywą referendalną. Referendum najprawdopodobniej odbyłoby się w lipcu. Rada chce, aby mieszkańcy poznali koszty utworzenia muzeum. - Nie zgadzamy się z decyzją władz miasta Garwolin i Rady Miasta na przekazanie budynku po dawnej pralni stacjonującego w Garwolinie 1. Pułku Strzelców Konnych na potrzeby Sądu Rejonowego w Garwolinie. (?) Chcemy, by to mieszkańcy Garwolina zadecydowali, jaką przyszłość widzą dla budynku po byłej pralni ? czytamy we wpisie na facebookowej stronie portalu Garwolin.org.

 

Budynek po dawnej pralni jest jedynym ocalałym świadkiem historii w Garwolinie, historii nie tylko 1. Pułku Strzelców Konnych. Według nas jest jedynym miejscem, w którym powinna powstać placówka zajmująca się historią Garwolina, w tym również 1. Pułku Strzelców Konnych. W tej inicjatywie wspiera nas szerokie grono mieszkańców, jak również dzieci i wnuki oficerów 1 Pułku Strzelców Konnych ? argumentują inicjatorzy referendum: Krzysztof Kot - współtwórca portalu garwolin.org, Wojciech Szczegot - prezes Stowarzyszenia Kawaleryjskiego im. 1. Pułku Strzelców Konnych w Garwolinie, Remigiusz Lazurek - skarbnik Stowarzyszenia Kawaleryjskiego im. 1. Pułku Strzelców Konnych w Garwolinie, Bartłomiej Szarek - prezes Weteran Klubu Tur Garwolin, Małgorzata Cieślańska - nauczycielka historii w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 im. 1. Pułku Strzelców Konnych i Halina Poszytek - prezes oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Garwolinie.

Inicjatorzy mają w planach założenie fundacji, której celem statutowym będzie stworzenie w budynku po byłej pralni placówki zajmującej się historią Garwolina w tym również 1. Pułku Strzelców Konnych.

Referendum być może w lipcu

Wczoraj do Urzędu Miasta w Garwolinie wpłynęło powiadomienie o zamiarze wystąpienia z inicjatywą referendalną. To pierwszy krok, zgodnie z ustawą o referendum lokalnym, do tego, aby w ogóle mieszkańcy mogli się wypowiedzieć w danej sprawie. Kolejny etap to złożenie wniosku, w którym znajdą się już sformułowane dokładnie pytania referendalne.

Zgodnie z przepisami, żeby referendum w ogóle się odbyło, wniosek musi poprzeć przynajmniej 10 proc. uprawnionych do głosowania mieszkańców danej gminy. Inicjatorzy przeprowadzenia referendum mają 60 dni na zgromadzenie podpisów i złożenie wniosku w garwolińskim magistracie.

Kiedy wniosek wpłynie do urzędu zostanie sprawdzony pod kątem prawnym przez specjalnie powołaną do tego celu komisję. Później wniosek trafi do radnych, którzy muszą podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum lub odrzuceniu wniosku mieszkańców, ale może się to stać tylko wtedy, kiedy wniosek nie spełnia wymogów ustawy lub prowadzi do rozwiązań sprzecznych z prawem.

Na podjęcie takiej uchwały radni będą mieli 30 dni od daty przekazania im wniosku przez burmistrza. Referendum musi zostać przeprowadzone maksymalnie w 50 dniu od opublikowania uchwały.

Referendum odbędzie się więc najpóźniej w połowie lipca ? jeśli wszystkie ustawowe terminy zostaną zachowane w maksymalnym wymiarze.

Ile osób potrzeba, żeby inicjatorzy mogli złożyć wniosek? Burmistrz Garwolina ma 14 dni na podanie informacji inicjatorom o liczbie uprawnionych do głosowania mieszkańców.

W wyborach prezydenckich, które odbyły się w lipcu 2020 roku, w Garwolinie uprawnionych do głosowania było dokładnie 12 991 osób. Aby złożyć wniosek o referendum najprawdopodobniej potrzebnych będzie około 1300 podpisów.

Żeby referndum było ważne musi wziąć w nim udział minimum 30 proc. uprawnionych do głosowania.

Rada chce pokazać koszty

Na wczorajszej sesji Rady Miasta Garwolina burmistrz Marzena Świeczak poinformowała radnych o złożonym przez inicjatorów piśmie w sprawie referendum.
- Myślę, że pani burmistrz ze swojej strony przygotuje publiczną informację co do prac, jakie by było związane z utrzymaniem i przygotowaniem muzeum samorządowego na terenie miasta Garwolina. Żeby były podane konkretnie kwoty. Skoro ma być referendum, muszą też mieszkańcy zapoznać się, z czym się wiąże utworzenie takiego muzeum ? mówił Jarosław Jaskuła, przewodniczący Rady Miasta Garwolina.

Budynek starej pralni jest objętych ochroną konserwatora zabytków.

Więcej informacji na stronie Referendum o losy ?Pralni?

jd

fot. Garwolin.org

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
bedok anty pis 04.03.2021 15:15
a jakie to ma znaczenie [przez tyle lat miescili sie w jednym budynku ??? nie , nie jestem kilientem wymiaru sprawiedliwosci ale wqu...a mnie taka zachłannoścpan radny pracownik sądu wykorzystuje swoja pozycje do tego ażeby przekonać urza miuasta burmistrza i swoich kolegów do tego żeby ten budynek stał się własnościa sądu , maja działki niech budują archiwum ? nowy budynek sądu moze sie wkoncu pomieszczą albo niech wyp,,,la prokurature w pis du co do akt to niektóre z nich przetrzymuje sie 5 , niektóre 10 ,a niektóre30 lat po tym okresie niszczy sie akta wiec nie ma tu takiego problemu Garwolin to nie Nowy Jork tych akt nie ma tak dużo jak ci sie wydaje chłopczre

sidv69 04.03.2021 08:44
Piszący te słowa to prawdopodobnie klient wymiaru sprawiedliwości. Pragnę zauważy szanownemu Panu , że oprócz sądu w budynku tym mieści się też prokuratura ze swoimi aktami dokumentami i personelem. Sąd niestety musi przerobić tony papierzysk (akt) i te tony muszą być gdzieś składowane przez lata. Taka jest niestety logika działania sądu i innych urzędów. Produkują dokumenty i muszą je archiwizować.

Elian 01.03.2021 14:01
Komentarz nie został opublikowany. Treść niezgodna z Regulaminem. Redakcja.

Marek 27.02.2021 09:27
Krótko i "Prosto z mostu" bo okres postu. Po łacinie Wyje...hany pomysł pisiemy: post coitum. Lans małych szans, czy agonia świrszczyka łysonia? Wokół realia pokolenia tęczowego instagranu. A tu na zielonego klowna pagonach wężyki Harpagona. Autohomofobia zabonbonna, wtłoczona ogonami czarnych arbuzów militarnego autoramentu. Łebskich finansowo, zaradny głowacko. Lat przeszło 30 populizmu kapitał-tulizma jadu liznou, z okładem aście p. Acan nic modniejszego, NIE wydumał dżiadem? Nietuzinkowe tuzy, czy "jaja" hebrajskie UBebrane w rajtarskie rajtuzy? Kak prisołowiowe radzieckie, harbuzy? Niech tam kto polerowaną prądownicą w zakutą kaskiem pałę walnie. Zabytkową świątynię chrześcijańską pozwoliliście wymazać z połaci koszar a kruszycie kopie o "szwejkowych brudnych gaci" zrujnowaną, pralnię? Żałosnego pomysłu - nędza i żądza gdy sedno błądzi wokół szmalu. A bedok to przynajmniej, warte "podziwu" ; pralnia zawłaszczonych dźienguf samorządu lub susiarnia merry chuany? Czy to godne miejsce na tradycji ułańskiej muzeum? Czy wytwórcza dziecinada podsiębierczości a wrodzone niedostatki i symptomy, zapaści finasowej końkrętnej gadżetki rekłamowej, - i pacaneeum na mentalne skutki przedwczesnego wytrysku? Od samego picia wódki tylko Onufremu Zagłobie, ponoć wzrastał poziom oleum. Na to, lepsiejszy kujawski z perver szyjnego tłuczenia i surowe jajka ze świerżą sałatą. Mają biednych obywateli za ekonomicznych debili? Lepiej interesy, z cudzej kieszeni, dogadywać uczciwie i z poczuciem humoru, niźli pajacować w kostiumie tfurców zbrodni "Berezy Kartuskiej" i sanacyjnej pochwały wojennego horroru. W małpowaniu międzywojennego populizmu Nikodema Dyzmy są o 100 lat opóźnieni.

Jan 25.02.2021 17:36
"Masz tendencę do przesadzania , chyba od urodzenia , taki remont to koszt od 0,5 miliona do 1 miliona szanowny panie np dach wymiana wszystkich wiazan dachaowych krokwy i wszystko co jest tam potrzebne łacznie z pokryciem blachą miedziowaną bo taki był trend w XiX i na początku XX wieku koszt około 150 tys zł i jest to najdroższa z inwestycji koszt okien i dzrwi które bedą robić stolarze bo tak było w tamym czasie koszt wszystkich okien i drzwi to koszt od 80 do 100 tys zł elewacja doprowadzenie do porządku koszt od 50 do 100 tys zł doprowadzenie terenu do stanu uzywalnosci to koszt ok 100 tys została hydraulika z nawiązka ok 120 tys i wszystko w miedzianych rurkach chyba nigdy wczesniej nie remontowałeś historycznego budynku a przy okazji jesli chcesz wiedziec bedzie to obiekt prywatny i w tym momecie kiedy to sie stanie i on bedzie mój konserwator ma niewiele do powiedzenia cos tam oczywiscie ma ale juz nie wiele wiec nie siej zamentu jak nie masz pojecia o ofercie sprzedazy nic nie wiedziałem mieszkam za granicą jesli okaze sie ze zostanie jednak zamieniony na działki jak mówisz nalezace do SK to co na nich powstanie ??? bo z tego co mi wiadomo działki sa w takim miejscu ze nic.." Oczywiście masz prawo mieć swoje zdanie. Ja mam swoje. Tak się składa, że remontowałem zabytkowy dom i dlatego napisałem jak napisałem. Ty wiesz swoje ja wiem swoje. Jeśli kupisz ten budynek to twoja sprawa i twój problem. Nic mi do tego. Ja z własnego doświadczenia widzę, że koszt remontu to ok. 2 mln. Fajnie sobie policzyłeś tylko podpowiem ci, że np. dach będzie musiała robić firma która ma odpowiednie uprawnienia (konserwatorskie - większa kasa) a nie zwykli dekarze itd, itd. Pomyślności więc życzę.

Marek 25.02.2021 12:43
A ilu jest zwolenników recerendurń? Ilu jest mieszkańców Garwolina. Najpierw referendum czy potrzebne referendum i kogo to obchodzi. W przypadku frekwencji poniżej 30% koszty referendu zwracają pasjonaci pralni ułańskich gaci. Referendum tylko pod warunkiem wpłacenia wadium przez wiosko dawców. Może być pod POstacią tych działek wokół "rozlewiska". Zbawianie świata za cudze pieniądze czy zakłamana prywata i słomiany ogień na łajno wielbłądzie? Komisja sejmowa do zbadania ciemnej strony mocy. Ja wolę, w nowym miejscu nowy żłobei i przedszkole.

AS 25.02.2021 11:28
[b]DO BOJU BEDOKU!b] Pokaż na co CIEBIE STAĆ! Niech im szczęki opadną! ;-) GARWOLIN zasługuje na coś dobrego! Bo po tych narzekaczach i rycerzykach w krótkich gatkach raczej nic dobrego nie można się spodziewać. :lol: Osoba odważna i mająca ciekawy pomysł może osiągnąć wiele! Zatem - [b]DO BOJU BEDOKU! b]

bedok 25.02.2021 09:16
"To po co ten cały szum medialny. Szkoda że nie byłeś zainteresowany jak była oferta sprzedaży. Ale, lepiej późno niż wcale. Masz tendencę do przesadzania , chyba od urodzenia , taki remont to koszt od 0,5 miliona do 1 miliona szanowny panie np dach wymiana wszystkich wiazan dachaowych krokwy i wszystko co jest tam potrzebne łacznie z pokryciem blachą miedziowaną bo taki był trend w XiX i na początku XX wieku koszt około 150 tys zł i jest to najdroższa z inwestycji koszt okien i dzrwi które bedą robić stolarze bo tak było w tamym czasie koszt wszystkich okien i drzwi to koszt od 80 do 100 tys zł elewacja doprowadzenie do porządku koszt od 50 do 100 tys zł doprowadzenie terenu do stanu uzywalnosci to koszt ok 100 tys została hydraulika z nawiązka ok 120 tys i wszystko w miedzianych rurkach chyba nigdy wczesniej nie remontowałeś historycznego budynku a przy okazji jesli chcesz wiedziec bedzie to obiekt prywatny i w tym momecie kiedy to sie stanie i on bedzie mój konserwator ma niewiele do powiedzenia cos tam oczywiscie ma ale juz nie wiele wiec nie siej zamentu jak nie masz pojecia o ofercie sprzedazy nic nie wiedziałem mieszkam za granicą jesli okaze sie ze zostanie jednak zamieniony na działki jak mówisz nalezace do SK to co na nich powstanie ??? bo z tego co mi wiadomo działki sa w takim miejscu ze nic i nikt tam nigdy niczego nie postawi nie wybuduje ja mysle ze kwota z siedmiocyfrowa zadowoli UM i nie sadze ze sąd zaproponuje wiecej

Jan 24.02.2021 16:39
To po co ten cały szum medialny. Szkoda że nie byłeś zainteresowany jak była oferta sprzedaży. Ale, lepiej późno niż wcale. Składaj ofertę zaproponuj dużą kasę i szalej. Co będziesz chciał zrobić to zrobisz (za zgodą konserwatora). Z tego co wiadomo to ten budynek ma być zamieniony na inne działki należące do Skarbu państwa. Wystarczy tylko, że ich przebijesz. Jeśli ktoś mówi o zrobieniu remontu za 0,5 mln to niestety ale musi zmienić lekarza, bo ten go oszukuje. Taki remont generalny (konserwator!! - wymiana dachu, okna, drzwi, ogarnięcie w środku, podłogi, centralne, kanalizacja, gaz i inne, teren przed budynkiem, plany, zgody, opinie) to myślę, że to koszt ok. 2 mln. Przypominam, remont budynku a nie stworzenie muzeum. Pozdrawiam.

bedok 24.02.2021 13:58
oj konio konio konio masz pojecie gdzie kura jajo gwarantuje ci ze sam znajdę firme która zrobi mi remont tego budynku za 0,5 miliona na tzw TIP TOP a moja oferatdla UM bedzie 7 cyfrowa więc jeśli masz jakieś pojęcie o matematyce to rozpisz sobie ile to jest cos z 6 zerami

bedok 24.02.2021 13:54
To kupuj. Tylko co z tym budynkiem zrobisz bo jeśli będzie to muzeum to się nie zwróci, a nawet będziesz ponosić straty. Budynek nie powinien trafić w ręce SR ,ale nie powinno tam mieścić się też jakieś marne muzeum." Co zrobię to juz moja sprawa napewno nie dopuszczę do tego żeby ten budynek poszedł w ŁAPSKA SR w Garwolinie to czy będe ponosić straty czy nie to juz niko nie powinno interesować w koncu to są moje pieniadze , Jesli uda sie kupis moge zrobic w nim wszystko muzeum albo nawet burdel bo to jest moje i nikomu nic do tego

Konio 24.02.2021 12:12
Pinindzy ni ma i nie bedzie-jak powiedzial klasyk.Zobaczymy czy do referendum dojdzie nie slyszalem o zainteresowaniu na miescie ta kwestia poza szumem medialnym.Jedynym wyjsciem bylby bogaty filantrop ale o takim nie slychac,moim zdaniem biorac pod uwage kubature budynku i konserwatora ktory trzyma nad nim piecze ,koszt remontu to ponad milion zlotych a nawet moze byc kilkakrotnie wiecej.Popieram w tej kwestii RModdanie Sadowi instytucji panstwowej tej nieruchomosci to madre rozwiazanie.zawsze mozna uzgodnic z inwestorem wydzielenie jednego pomieszczenia na mala izbe pamieci udostepniana dla potrzeb edukacyjnych.Koszty przedsiewziecia sa ogromne i opieranie sie na dobrowolnych zbiorkach brzmi groteskowo tu potrzeba milionowych kwot kazdy kto ma pojecie o budowlance potwierdzi moje slowa.pozdrawiam!!!!konio

AS 24.02.2021 10:13
To kupuj. Tylko co z tym budynkiem zrobisz bo jeśli będzie to muzeum to się nie zwróci, a nawet będziesz ponosić straty. Budynek nie powinien trafić w ręce SR ,ale nie powinno tam mieścić się też jakieś marne muzeum.

bedok 24.02.2021 08:59
ja jako mieszkaniec grodu nad Wilgą stanowczo sprzeciwiam się przekazaniu budynku dawnej pralni nieszczącej się w koszarach przy ul Al Legionów Sądowi Rejonowemu w Garwolinie budynek Sądu jest wystarczajaco dużym obiektem ,który nie tak dawno przeszedł gruntowny remont i powiększenie doi niebotycznych rozmairów Nie bardzo rozumiem czemu ma słuzyć przekazanie dawnej pralni temu organowi ???? kolejne sale sądowe, areszt, co jeszcze wymysli kierownictwo sądu ???? jeszcze wam mało pomieszczen ??? w waszym budynku . Jesli bedzie trzeba złoże oferte kupna tej pralni za kwote która zadowoli Urząd Miasta zapewniam, a bedzie to kwota 7 cyfrowa , nie sadze że przy takiej kwocie nasz Urza sie ugnie i odda budynek sądowi

historyk 24.02.2021 07:41
Popieram. Wreszcie może skończą się pozorne działania w tej sprawie i zaczną się konkretne prace.

Reklama
Reklama
Reklama