Do związku, oprócz samorządu powiatu, przystąpiło osiem gmin: Górzno, Garwolin, Łaskarzew, Wilga, Trojanów, Parysów, Maciejowice oraz miasto i gmina Żelechów. Po dwóch przedstawicieli z każdego samorządu, w tym wójt/burmistrz, tworzą walne zgromadzenie związku.
Głównym efektem działania związku będzie utworzenie sieci połączeń między Garwolinem a stolicami gminy (obowiązek powiatu) oraz opracowanie siatki połączeń wewnątrz gmin związkowych. Gminy, które nie weszły do związku (miasto Garwolin, miasto Łaskarzew, gminy Borowie, Miastków Kościelny, Sobolew oraz miasto i gminy Pilawa) strategię transportu będą opracowywały niezależnie.
Ważnym czynnikiem, który skłonił samorządy do założenia związku było sięganie po środki zewnętrzne na cele transportu publicznego. - Środki na tzw. „fundusz autobusowy” są ograniczone. W pierwszej kolejności po pieniądze z tej puli mogą sięgać gminy, związki międzygminne, a dopiero na końcu powiaty. Występowanie samodzielnie o te środki prawdopodobnie okazałoby się fiaskiem – zaznacza starosta. Wniosek związku na 2024 opiewa na kwotę 9 mln zł. Aktualnie aplikacja jest w trakcie rozpatrywania.
Organizatorem transportu będzie związek, a wykonawcą PKS w Garwolinie lub podwykonawcy. – Będziemy kontynuować politykę odbudowywania deficytowych linii. Oczywiście, jeśli nadal zainteresowanie daną linią będzie niskie, to trzeba będzie takie połączenie zawieszać – podkreśla nasz rozmówca.
Członkowie wnoszą składki członkowskie, które będą przeznaczone m.in. na prowadzenie biura związku. Dyrektorem biura, mieszczącego się w siedzibie starostwa, ma zostać Marcin Jaroń (na zdjęciu). Kandydatura obecnego dyrektora Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jako jedna z trzech, spełniała wymogi formalne.
Niewykluczone, że kolejnym krokiem działalności związku będzie przejęcie akcji PKS w Garwolinie, które obecnie należą do powiatu.
Łukasz Korycki
Napisz komentarz
Komentarze