reklama
reklama
reklama

Kreatyna – wszystko, co musisz o niej wiedzieć!

Opublikowano: 19 wrzesień 2022, 11:57 Kategoria Rozmaitości
Ten artykuł przeczytasz w 1 - 2 min.

Sposób działania kreatyny jest doskonale znany wszystkim osobom, które poddają się intensywnym treningom. Jednak dla początkujących, rola tego suplementu w organizmie, może nie być oczywista. Sprawdź, czym jest kreatyna, jak działa i kiedy warto ją stosować!

Jeśli planujesz popracować nad sylwetką, wzmocnić siłę mięśni lub rozpocząć bardzo intensywny trening w sztukach walki, z pewnością niejednokrotnie usłyszysz o tym, jak ważna jest odpowiednio dobrana suplementacja. Jednym z najsilniejszych (i całkowicie legalnych) suplementów mających realny wpływ na efekty treningu, jest kreatyna. Jest to związek trzech aminokwasów: argininy, glicyny i metioniny, które naturalnie występują w ludzkim organizmie. Szacuje się, że około 95% kreatyny w organizmie zasila mięśnie (głównie szkieletowe), a pozostałe 5% znajduje się w mózgu. Produkowana przez wątrobę kreatyna pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. Przekonaj się, jak ważne jest odpowiednie stężenie tego związku i jakich efektów można się spodziewać po wdrożeniu odpowiedniej suplementacji!

Czym jest kreatyna i jakie są jej rodzaje?

Kwas β-metyloguanidynooctowy, powszechnie znany jaki kreatyna, to związek aminokwasowy, który syntetyzuje się w wątrobie w trakcie przemiany materii. W dużym uproszczeniu, kreatyna stanowi pewnego rodzaju magazyn energii, która jest niezbędna w procesie syntezy białek mięśniowych. Taki zapas energetyczny jest niezwykle istotny dla osób, które poddają się intensywnym treningom. Suplementy diety zawierające kreatynę występują w różnych formach. Wśród nich można wyróżnić:

reklama


  • monohydrat kreatyny
  • jabłczan kreatyny
  • cytrynian kreatyny
  • chelat magnezowy kreatyny
  • ester etylowy kreatyny

Osobom początkującym poleca się stosowanie suplementów z kreatyną w postaci monohydratowej – jest to środek o najprostszym składzie, który charakteryzuje się wysoką przyswajalnością. Stosowanie suplementacji kreatyny warto omówić z lekarzem oraz trenerem i dietetykiem.

Suplementacja kreatyny – efekty

Kreatyna jest suplementem, od którego oczekuje się efektywności i skuteczności. Regularne stosowanie kreatyny w odpowiednich dawkach działa na:

  • zwiększenie poziomu energii
  • zwiększenie wydolności mięśni
  • przyrost masy mięśniowej
  • poprawę sprawności całego organizmu

Istnieją badania, których przedmiotem jest na wpływ kreatyny na terapię chorób neurologicznych. Okazuje się, że dostarczanie kreatyny w postaci suplementów diety może przyczynić się do poprawy wyników leczenia przypadłości takich jak choroba Alzheimera, Parkinsona, Huntingtona czy epilepsja.

Jak dawkować suplementy z kreatyną?

Warto podkreślić, że samo przyjmowanie kreatyny nie wystarczy, aby mieć wyrzeźbione, silne i sprawne ciało. Dawki suplementów muszą doskonale współgrać z rodzajem i intensywnością treningów. Jeśli nie wiesz, jaka ilość kreatyny jest dla Ciebie optymalna, zasięgnij porady doświadczonego trenera, który z pewnością podpowie Ci, jak prawidłowo wdrożyć suplementację do swojej sportowej rutyny.

Materiał partnera


Dodaj komentarz

Dodając komentarz oświadczasz, że akceptujesz regulamin dodawania komentarzy oraz politykę prywatności.

Kod antyspamowy
Odśwież

reklama
reklama
reklama