Czy muszę całkowicie zrezygnować z cukru?

Opublikowano: 19 marzec 2020, 12:36 Kategoria Rozmaitości

Cukier bez wątpienia ma pewien wpływ na nasz organizm – sprawia bowiem, że czujemy się lepiej, nasz nastrój zauważalnie się poprawia, rośnie nam również ochota do robienia różnych rzeczy. W ten sposób działa układ nagrody w naszym mózgu, który wynagradza nas za smak słodki. Ów smak jest bowiem w tym wszystkim kluczowy, ponieważ nasz język rozpoznaje go jako znajomą i dobrą rzecz, którą bez wątpienia możemy spożyć. Co tu dużo mówić, cukier – podobnie jak sól – zaostrza apetyt. I nie ma się co dziwić, że kucharze na całym świecie dodają go szczyptami do wielu potraw, nawet takich, o których nigdy nie pomyślelibyśmy w kontekście słodyczy. Jak to się dzieje i dlaczego tak jest?

Jest to jednak substancja, która znajduje się pod ostrzałem krytyki ze strony naukowców oraz lekarzy. Nic dziwnego, co chwila pojawiają się jakieś badania wskazujące na to, że spożycie cukru w dużej ilości jest bardzo  niezdrowe. Jeśli jednak przyjrzymy się tym samym wskazówkom, szybko okaże się, że nadmiar szkodzi przy spożywaniu właściwie każdej rzeczy. Cukier oskarża się o otyłość, powodowanie stresu, a także o uszkadzanie żołądka. Jak jest w praktyce, trudno określić od razu – z pewnością są osoby, które cukru jeść nie mogą, bo na przykład cierpią na marskość wątroby… i trudno jest oczekiwać od nich, że będą go kupowały. Nie zmienia to jednak faktu, że zdrowe osoby także rezygnują z białego cukru – ale jakie mają ku temu powody?

Cukier cukrowi nierówny

Jeżeli przyjrzymy się wszystkim znanym słodzikom, dojdziemy do szybkiego wniosku, że metod na słodzenie jest bardzo dużo. Poza tym, mamy jeszcze do czynienia z kilkoma odmianami cukru, takimi jak fruktoza, sacharoza, laktoza czy glukoza. W przypadku laktozy niekiedy dochodzi do dalece idącej nietolerancji, która kończy się bardzo przykrymi konsekwencjami żołądkowymi. W przypadku ksylitolu jest podobnie, jeżeli zaczniemy przesadzać z ilością i spożyjemy więcej niż 40 gramów, momentalnie odczujemy skutki w postaci bólu brzucha. Z tego też powodu zaleca się w tym wszystkim rozsądek.

Chociaż najbardziej racjonalna wydaje się fruktoza – cukier w owocach – to jednak musimy pamiętać, że syrop glukozowo-fruktozowy dodaje się do wielu smakołyków, które możemy dostać w sklepach. Jest to ten tak zwany „ukryty cukier” – nawet, jeżeli będziemy pilnować kalorii i przestaniemy słodzić herbatę, ale pozwolimy sobie przy tym na przetworzoną żywność, to i tak poniesiemy konsekwencje związane ze spożyciem cukru. O czym jednak warto pamiętać, racjonowanie cukru – także tego ukrytego – przyniesie nam więcej korzyści, niż szkód, bowiem całkowita rezygnacja z cukru również nie jest dobrym pomysłem.

Polecany artykuł przez nas:Co powinniśmy wiedzieć o cukrze, żeby zachować zdrowie i cieszyć się słodkim smakiem?

Bez cukru możesz się rozchorować

Chociaż zdrowej osobie niewiele grozi ze strony ograniczenia w spożywaniu cukru, to jednak pojawia się hipoglikemia u tych, którzy zignorowali jakieś sygnały ze strony organizmu. Co prawda, nie musi się to stać od razu, nie musimy też wystąpić u każdego, ale niedocukrzenie na dłuższą metę może prowadzić nawet do śpiączki lub zapaści. Radykalne zmiany nasz organizm przeżyje jako szok, aczkolwiek nie oznacza to od razu, że pogorszy się stan naszego zdrowia.

Przyczyn samej hipoglikemii może być dużo i zawsze związana jest z chorobami. Może być to rzadka przypadłość, a może to być niewydolność wątroby. Niski poziom cukru u osób chorych na cukrzycę jest czymś normalnym, zazwyczaj spowodowany jest poprzez głodzenie. Tak czy inaczej, z hipoglikemią można sobie tak poradzić, że choremu podaje się odrobinę cukru – może być nawet jedna kostka – która pozwala mu odzyskać równowagę w organizmie i sprawia, że wszystko wraca do normy.

Całkowita rezygnacja nie jest taka dobra

Chociaż dużo się mówi o tym, że cukier to szkodliwość dla organizmu, to nie sposób oprzeć się wrażeniu, iż jest to trochę nad wyrost. Prawda jest bowiem taka, że nasze ciało również posiada dzienne zapotrzebowanie na cukier, mieszczące się rzecz jasna w zapotrzebowaniu na węglowodany. Jeżeli nie będziemy przekraczać granicy 50 gramów (co równa się 20 łyżeczkom cukru), to prawdopodobnie nic nam nie grozi. Rozsądek jest bardzo polecany.

Ale węglowodany należy uzupełniać również w inny sposób – naszym zadaniem jest bowiem jeść wszystko, co zawiera pożyteczne makroelementy. Dobrym pomysłem jest więc urozmaicać sobie codzienną dietę o makarony, chleb pełnoziarnisty i inne mączne potrawy. Węglowodany są naprawdę bardzo smaczne i nasz organizm zazwyczaj domaga się ich w dużej ilości, w praktyce musimy być jednak ostrożni: osoby, które nierozsądnie obchodzą się z nimi, mają później problemy z wagą.

Rozsądek jest kluczowy w planowaniu naszej przyszłej diety i jeżeli całkiem zrezygnujemy z cukru, wkrótce będziemy odczuwać niedobory. Jeżeli bowiem przestaniemy jeść owoce – w których przecież też jest cukier, fruktoza – to pozbawimy się cennego źródła witamin. Jeśli porzucimy produkty mleczne, w których znajduje się laktoza, to tracimy wapń. Reasumując, z cukru nie da się tak po prostu całkowicie zrezygnować, bo w ten sposób możemy bardzo zaburzyć nasz metabolizm. Warto być tego świadomym, kiedy obiecujemy sobie, że więcej nie dotkniemy cukru!

Materiał partnera

Dodaj komentarz

Dodając komentarz oświadczasz, że akceptujesz regulamin dodawania komentarzy oraz politykę prywatności.

Kod antyspamowy
Odśwież