Miętne. Moje Miasto. Moja Historia.

Opublikowano: 29 listopad 2018, 12:20 Kategoria Kultura
miętnedworekniepodległa

W 100-lecie niepodległości Polski,  Powiatowe Centrum Kultury i Promocji w Miętnem oraz Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Miętnem, zorganizowały grę terenową „Drogi do wolności”, aby przybliżyć mieszkańcom, zwłaszcza młodzieży, ich lokalną historię związaną z okresem okupacji niemieckiej i losem ludności cywilnej.

Społeczność Miętnego uczciła stulecie niepodległości m.in. grą terenową, która realizowana była w ramach projektu edukacyjno-kulturalnego Instytutu Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego w Warszawie „Moje Miasto. Moja Historia”. Gra miała na celu m.in. podniesienie kompetencji społecznych i kulturowych, szczególnie związanych z lokalną historią oraz integracja wspólnoty wokół historii lokalnej. Spośród ośmiu miejscowości w Polsce biorących udział w projekcie, aż dwie gry terenowe zorganizowano w powiecie garwolińskim tj. we wspomnianym Miętnem, a także w Wildze przez Ośrodek Socjoterapeutyczny Wspólny Dom.

Serdecznie dziękuje za możliwość wzięcia udziału w tak ciekawym projekcie Instytutowi Pileckiego w Warszawie, za współpracę oraz wsparcie, w szczególności pomysłodawcy Michałowi Gawriłowi, jak również opiekunom naszej gry Jakubowi Mańczakowi oraz Zuzannie Stankiewicz. To niesamowite doświadczenie, przygoda, nowe inspiracje. O grach w naszym powiecie, w Wildze i Miętnem usłyszeli mieszkańcy Grodziska Mazowieckiego, Pionek, Ostrowi Mazowieckiej, Mirowa Starego, Pruszkowa i Orońska.  W tych miastach i miejscowościach realizowano projekt. Jesteśmy dumni, że my również mogliśmy wziąć w nim udział – informuje dyrektor PCKiP w Miętnem Beata Pasternak.  – Dziękuje także za ogromne zaangażowanie i współpracę dyrekcji, nauczycielom i uczniom Zespołu Szkół w Miętnem. Żyjemy, pracujemy, bawimy się i odpoczywamy w jednym środowisku, w Miętnem. Projekt „Moje Miasto. Moja Historia. To nasz wspólny projekt. Rozmawialiśmy w kuluarach o pomysłach realizacji takich gier. Szkoła o swojej, a my o swojej. Udało się połączyć siły. Bo Miętne to nasza wspólna historia – dodaje.

Przygotowania do gry rozpoczęły się dużo wcześniej. Dokładnie w maju twórcy gry wzięli udział w szkoleniu w Warszawie, którego celem było nabycie umiejętności praktycznych niezbędnych przy tworzeniu gier terenowych. A także zaszczepienie w uczestnikach chęci poznania swojej własnej historii, która działa się na tych terenach, na których po prostu mieszkają, poznania historii ich rodzin uwikłanych w losy II wojny światowej czy rozbiorów. Od wiosny do jesieni odbywały się przygotowania, konsultacje, spotkania.  

Gra odbyła się w październiku, w listopadzie zaś spotkanie podsumowujące w Instytucie Pileckiego, na którym uczestnicy zaprezentowali zrealizowane przez siebie gry, dyskutowali o trudnościach, dobrych praktykach, o tym, czego się nauczyli. Wzięli także udział w sesji "Zainspiruj się!", podczas której poznali ciekawe rozwiązania edukacyjne i kulturalne dotyczące historii i zapoznali się z projektami Instytutu Pileckiego, między innymi #ŚwiadkowieEpoki.

A jak przebiegła gra ? Twórcom i uczestnikom gry dopisała pogoda. 11 października  uczniowie i pracownicy szkoły zgromadzili się na dziedzińcu przed dworkiem – siedzibie PCKiP w Miętnem. Po krótkim rozpoczęciu, sześć dziesięcioosobowych grup otrzymało mapy i udało się na swoje punkty startowe. Punkty znajdowały się różnych miejscach m.in. w tak charakterystycznych jak: Nadleśnictwo Kotwica, stara cegielnia, czy Gospodarstwo Rolne. Ale także historycznych: w dworku, gdzie od 1924 r. mieściła się szkoła rolnicza (podczas okupacji w latach 1939-44 szkoła nie przerwała działalności - Hitlerowski okupant zezwolił na nauczanie wyłącznie przedmiotów zawodowych, dlatego przedmiotów ogólnokształcących uczono potajemnie; w dworku również zorganizowano konferencje Tajnej Organizacji Nauczycielskiej i powołano Powiatową Komisję Oświaty i Kultury), na Lisich Jamach – miejscu rozstrzelania 2,5 tys. Polaków, Żydów, Cyganów, jeńców oraz w obecnej siedzibie szkoły. W grze udział wzięła młodzież oraz dorośli, spora grupa mieszkańców Miętnego, a także reprezentanci z różnych zakątków powiatu garwolińskiego. 

Zadania, które mieli na punktach wykonać uczniowie odnosiły się do wydarzeń, które działy się w miejscowościach powiatu garwolińskiego podczas II wojny światowej – tajne nauczanie na terenie powiatu garwolińskiego, w tym w szkole rolniczej w Miętnem, zamach na Frudenthala – starostę garwolińskiego, eksterminacja Żydów z Żelechowa, pacyfikacja wsi Wanaty, wspomnienie o rodzinie z Kolonii Dąbrowa, która została rozstrzelana za ukrywanie Żydów, rozstrzelania w miętnieńskim lesie, zadania odwołujące się do 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości związane z postaciami Ojców Niepodległości i ogólną wiedzą historyczną o tamtym okresie. Były też zadania zachęcajace uczestników do sięgnięcia pamięcią w dzieje swojej rodziny lub miejscowości i opowiedzenie historii wojennej reszcie uczestników.

Oprócz zadań teoretycznych po drodze, na uczniów czekały zadania sprawnościowe dotyczące szybkości i zwinności, takie jak skakanie w trójkach przez linę, rzuty do celu, sztafeta, gra w kapsle, przemyt żywności. W grze gościnnie udział wzięli także członkowie oddziału proobronnego Garda Garwolin, który działa na rzecz obronności kraju i współpracuje z Ministerstwem Obrony Narodowej. Wszystkie grupy dotarły do miejsca docelowego, w którym  w którym czekała na nich „zaszyfrowana” skrzynia, a w niej flaga Polski.

- Odwołując się do doświadczeń historycznych w ciągu tych stu lat od odzyskania niepodległości, śmiało można powiedzieć, że o wolność trzeba nieustanie się troszczyć. Przekonaliśmy się o tym później np. gdy wybuchła II wojna światowa.. Te czasy okupacji chcieliśmy przypomnieć młodzieży, aby w roku 100-lecia Niepodległości, potrafili wyciągać wnioski z naszej historii, historii Polski. Chcieliśmy, aby lepiej rozumieli, czym jest wolność, która przecież nigdy nie jest dana raz na zawsze – podkreślają organizatorzy.

Na podsumowaniu gry wszyscy zebrali się w auli szkolnej, aby wspólnie obejrzeć akademię przygotowaną specjalnie na tą okazję. Po akademii zostały wręczone nagrody zwycięzcom gry – grupie, która uzyskała największą liczbę punktów, upominki dla wszystkich uczniów i ich opiekunów. Zakończenie obyło się na terenie parku, przy ognisku, gdzie uczestnicy przy ognisku piekli kiełbaski i śpiewali pieśni patriotyczne.

Tak duże przedsięwzięcie nie udałoby się bez współpracy z: Nadleśnictwem Garwolin, Gospodarstwem Rolnym w Miętnem, „PYTEL” Zakładem Budowy i Eksploatacji Urządzeń Wodociągowo-Kanalizacyjnych w Miętnem, Starostwem Powiatowym w Garwolinie. – Dziękuję wszystkim razem i każdemu z osobna. Pragnę wyszczególnić także najbardziej zaangażowane osoby w przedsięwzięcie tj. dyrektor szkoły w Miętnem Lillę Nawrocką i wicedyrektor Hannę Pyzę, nauczycieli Andrzeja Wasilewskiego i Magdalenę Miętkowską , pracowników instytucji Emilię Wawer i Roberta Rękawka, pracownika szkoły Janusza Kowalskiego.

- Jest w nas wszystkich mnóstwo pozytywnej energii, świetnych pomysłów i zapału, by dalej działać na rzecz naszej lokalnej społeczności – podsumowała projekt dyrektor PCKiP w Miętnem Beata Pasternak.

Zdjęcia źródło:

Instytut Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego w Warszawie

Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Miętnem

Dodaj komentarz

Dodając komentarz oświadczasz, że akceptujesz regulamin dodawania komentarzy oraz politykę prywatności.

Kod antyspamowy
Odśwież