ZSP Żelechów i KLO Garwolin szkołami sukcesu

Opublikowano: 14 listopad 2016, 07:08 Kategoria Edukacja
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 3 min.

W ostatnich dniach Instytut Badań Edukacyjnych ogłosił kolejne wskaźniki Edukacyjnej Wartości Dodanej dla szkół maturalnych z całej Polski. Informacje dotyczą wyników matur z lat 2014-2016. Metoda Edukacyjnej Wartości Dodanej jest stosowana na całym świecie od wielu lat. Jest to zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania i przez wielu specjalistów uważana jest za najlepszą miarę efektywności nauczania w danej szkole.

Według tej metody  porównuje się średnie wyniki matur z trzech ostatnich lat w danej szkole, w stosunku do średniej we wszystkich szkołach w kraju. Porównania takiego dokonuje się osobno w liceach ogólnokształcących i osobno w technikach. Badanie dla szkół ponadgimnazjalnych dotyczy czterech obszarów: przedmiotów humanistycznych, języka polskiego, przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i matematyki. Średni ogólnopolski wynik dla danego typu szkoły i danego obszaru przedmiotów ustala się jako 100,0. Wyniki każdej szkoły podaje się w odniesieniu do tej uśrednionej wartości. Wyniki powyżej 100 oznaczają lepszą niż średnia, dla danego typu szkoły, zdawalność matury. Wyniki niższe oznaczają słabsze niż średnia w kraju osiągnięcia uczniów badanej placówki.

 

Drugim kryterium  jest tzw. Edukacyjna Wartość Dodana (EWD). Ten wskaźnik decyduje o ocenie ?efektywności? pracy dydaktycznej szkoły. Wielkość ta jest określana dla każdej szkoły ponadgimnazjalnej w kraju, na podstawie obliczonych różnic, pomiędzy wynikami matury uczniów danej szkoły, a wynikami egzaminu gimnazjalnego osiągniętymi wcześniej przez tych samych uczniów (wykorzystuje się tu dane Centralnej Komisji Egzaminacyjnej o maturze i egzaminie gimnazjalnym). EWD może być wielkością dodatnią. Oznacza to, że szkoła pracowała dobrze i wyniki na maturze przewyższają wyniki przewidywane na podstawie egzaminu gimnazjalnego. EWD ujemne oznacza, że szkoła ?traci potencjał uczniów?.  Obliczone wyniki matur i wskaźniki EWD każdej szkoły prezentuje się
w układzie współrzędnych. Położenie elipsy odczytane na osi poziomej oznacza jakie wyniki matury osiągnęła szkoła (w stosunku do średniej w kraju), zaś położenie względem osi pionowej oznacza osiągnięty wskaźnik EWD, czyli tzw. "skuteczność nauczania?. Wykresy te dostępne sa na stronie http://ewd.edu.pl/modele-ewd-2016/

Położenie szkoły w układzie współrzędnych dzieli je na pięć kategorii: SZKOŁY SUKCESU (górna prawa ćwiartka układu współrzędnych ? wyniki matury powyżej średniej i dodatni wskaźnik EWD), SZKOŁY WSPIERAJĄCE (lewaj górna ćwiartka układu współrzędnych - wyniki matury poniżej średniej i dodatni wskaźnik EWD), SZKOŁY NIEWYKORZYSTANYCH MOŻLIWOŚCI (prawa dolna ćwiartka układu współrzędnych - wyniki matury powyżej średniej i ujemny wskaźnik EWD), SZKOŁY WYMAGAJĄCE POMOCY (wyniki matur poniżej średnich i ujemny wskaźnik EWD), SZKOŁY NEUTRALNE (wyniki matur w pobliżu średnich wartości i wskaźnik EWD w okolicach  wartości 0,0). Pod każdym wykresem podane są dokładne wskaźniki liczbowe dla szkół, na podstawie, których prezentujemy zestawienia osiągniętych wyników matur oraz wskaźników Edukacyjnej Wartości Dodanej dla liceów i techników z powiatu garwolińskiego. Zamieszczamy także opracowane pełne tabele danych dla liceów i techników z lat 2014-2016 oraz dla porównania danych z lat 2013-2015.

W powiecie garwolińskim najlepiej od wielu lat wypadają w tych badaniach dwie szkoły: Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. K.C.Norwida w Garwolinie oraz Technikum w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. I.W.Zakrzewskiego w Żelechowie. Według opisanych kryteriów są to jedyne szkoły, które można zakwalifikować, jako SZKOŁY SUKCESU  we wszystkich badanych obszarach przedmiotowych. Warto również wymienić Technikum w ZSP  nr 1 Garwolin (SZKOŁA SUKCESU  w trzech obszarach), I LO w Garwolinie (SZKOŁA SUKCESU  w dwóch obszarach) i I LO w  Żelechowie (SZKOŁA SUKCESU  w jednym obszarze).

mat. pras.


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz