Job shadowing nauczycieli Zespołu Szkół nr 2

Opublikowano: 30 maj 2019, 08:24 Kategoria Edukacja
zs nr 2dwójkaerasmus+garwolin
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 3 min.

10 nauczycieli przedmiotów zawodowych Zespołu Szkół nr 2 w Garwolinie spędziło dwa tygodnie w Wielkiej Brytanii. Zawodowcy z Dwójki poznali sposób kształcenia, kulturę, język oraz specyfikę pracy w Anglii. W garwolińskiej szkole to pierwszy projekt, skierowany do nauczycieli, realizowany w ramach programu Erasmus+.

?Międzynarodowe staże zawodowe uczniów i nauczycieli z Garwolina? to nazwa projektu, który w tym roku szkolnym realizowany jest w ZS nr 2 w ramach programu Erasmus+. ? Przez ostatnie lata współpracowaliśmy, w ramach organizacji praktyk dla uczniów z Niemcami. W tym roku szkolnym nawiązaliśmy kontakt z Wielką Brytanią. Oprócz wyjazdu dla uczniów, projekt przewidywał pobyt nauczycieli przedmiotów zawodowych na zasadzie tzw. job shadowing ? mówi wicedyrektor szkoły Adam Wyskwar. ? Ten rodzaj projektu zakłada poznanie specyfiki nauczania i pracy w zawodzie uczonym przez nauczyciela. Zajęcia w tej formule polegają na obserwacji pracy na poszczególnych stanowiskach na zasadzie ?jeden do jednego? w zakładach pracy bądź na uczelni - wyjaśnia jednoczesny koordynator projektu.

Nauczyciele Dwójki do urokliwie położonego na zachodnim wybrzeżu Anglii Clevedon wyjechali na przełomie kwietnia i maja. Program pobytu wypełniony był wizytami w zakładach pracy, w College?ach w Bristolu, Weston oraz Uniwersytecie Bristolskim. Dwutygodniowy wyjazd dla każdego z uczestników stał się ciekawym doświadczeniem, niezależnie od nauczanej branży. - Sposób organizacji i realizacji zajęć praktycznych w angielskim college?u różni się od sposobu w jaki wykonuje się go w Polsce. Praktyki są tematycznie dostosowywane do wymagań stawianych przez firmy działające w przemyśle. Zajęcia odbywają się w mniejszych grupach i są podzielone na poziomy zaawansowania. W kształceniu praktycznym nie ma również czasu na naukę przedmiotów ogólnych. Zakres materiału jest ściśle powiązany z dziedziną nauczonej kwalifikacji ? opowiada Jakub Piesiewicz, nauczyciel w technikum pojazdów samochodowych.

Podejście do kształcenia nastawione na korelację z biznesem spostrzega Mirosław Juszczak. ? W tym względzie w Anglii jest większa elastyczność, również w kwestii certyfikacji umiejętności uczniów. Zaskoczyła nas również ilość funduszy rządowych, które są przekazywane na etap kształcenia odpowiadającym polskim szkołom średnim ? mówi nauczyciel w technikum informatycznym.

Na kolejne różnice w kształceniu zwraca uwagę Justyna Chlipalska. ? Fryzjerstwa uczy się tam w zakresie bardzo podstawowym. Jeśli fryzjer wykształci się w Polsce i wyjedzie do Anglii, jest bardzo cenionym fachowcem. Taka zależność występuje także w innych zawodach ? zaznacza nauczycielka w technikum usług fryzjerskich.

Czas spędzony w Wielkiej Brytanii dla uczestników projektu był także okazją do poznania języka, obyczajów czy zabytków. Nauczyciele z Garwolina odwiedzili m.in. rzymskie łaźnie w Bath. W Bristolu zobaczyli m.in. podwieszany most, rysunki artysty ulicznego Banksy?ego, wystawę szkiców Leonardo da Vinci, oceanarium. W trakcie pobytu nie mogło zabraknąć wyjazdu do Londynu, który zrobił na nauczycielach duże wrażenie. ? Angielska kultura materialna ma wiele do zaoferowania. Nawet w małych miejscowościach jest zawsze coś godnego obejrzenia, co zachowało się na przestrzeni lat czy wieków ? przyznaje Stanisław Jóźwiak, nauczyciel w technikum budowlanym.

mat. pras.


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz