reklama

Żelechowscy licealiści odwiedzili Andaluzję

Opublikowano: 26 listopad 2022, 08:07 Kategoria Edukacja
żelechówerasmushiszpania
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 3 min.

Piękną Andaluzję w ramach programu Erasmus + Edukacja szkolna – akcja 1 „Mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej” odwiedziło 20 uczniów z klas drugich, trzecich i czwartych z Liceum Ogólnokształcącego im. Joachima Lelewela w Żelechowie.

Grupa zatrzymała się w zabytkowej Kordobie nad rzeką Gwadalkiwir, mieście o bogatej historii i tyglu kulturowym (rzymskim, arabskim i żydowskim) ze słynną Mozquitą (monumentalną katedrą przebudowaną z meczetu), Alkazarem (zespołem fortyfikacyjnym i ogrodowym) i Puente Romano (16 łukowy most z czasów Imperium Rzymskiego).

Licealiści z Żelechowa biorący udział w mobilności, wraz z kordobyjskimi uczniami realizowali założenia Projektu w dwóch zagadnieniach – Kultury i Przedsiębiorczości.

reklama


W IES Aangel de Saavedra School młodzież polska i hiszpańska pracowała w grupach nad stworzeniem audycji radiowych (tak – szkoła goszcząca nas posiada studio radiowe i telewizyjne z prawdziwego zdarzenia!) dotyczących dwóch zagadnień: promocji swojego kraju i regionu oraz praktycznego wykorzystania doświadczenia Erasmusa w swojej przyszłej karierze zawodowej. Uczestnicy projektu z dużym zaangażowaniem i niezwykle poważnie podeszli do realizacji swoich zadań. Efektem tej międzynarodowej kolaboracji stały się cztery nagrania radiowe, które stanowią fizyczny ślad odbycia projektu.

Na zajęciach merytorycznych młodzież polska i hiszpańska zaprezentowała w formie plakatów i słownie kulturę swoich krajów. Pracowała też nad zagadnieniami zrównoważonego rozwoju w kontekście tego co z punktu mikro możemy zrobić dla tego programu. 

Jednakże to nie tylko te namacalne materiały z Erasmusa są głównymi osiągnięciami Projektu. Korzyści jakie młodzież wyniosła z mobilności to wszelkie doświadczenia wynikające z obcowania z inną kulturą, rozmawiania w obcym języku i pokonywanie barier w sytuacjach, w których jest się z dala od swojej strefy komfortu, to większa otwartość i komunikatywność, wiara w siebie i swoje możliwości czy umiejętność współpracy z innymi. Żelechowska młodzież nawiązała również mniej formalne kontakty z młodzieżą z Kordoby i już komunikuje się z partnerami projektowymi za pośrednictwem popularnych portali społecznościowych.

Spotkania z młodzieżą hiszpańską w szkołach to nie jedyne, jakich licealiści z Żelechowa doświadczyli. Na co dzień, podczas posiłków w hotelowej restauracji rozmawiali z uczestnikami innych projektów Erasmus z Węgier, Słowenii i Szwecji. Z Węgrami zagrali wspólny mecz w zbijaka, co było doskonałą formą spędzenia jednego z wieczorów.

Również grupa nauczycieli z Żelechowa realizowała projekt Eramus + „podglądając” pracę swoich hiszpańskich pedagogów w kordobyjskich szkołach średnich. W ramach tzw. „job shadowing” ośmiu profesorów  Lelewela obserwowało zajęcia nauczycieli z IES Aangel de Saavedra School, Colegio Betica Mudarra oraz Escuela de Arte Mateo Inurria. Zdobyte doświadczenia i dobre praktyki będą  zaszczepiać na rodzimy grunt.

Oprócz formalnego programu w instytucjach goszczących, uczestnicy Projektu brali również udział  w bogatym programie krajoznawczym i odwiedzili piękne andaluzyjskie miasta z ich niepowtarzalnym klimatem i cennymi zabytkami.

Erasmus + to wspaniały program, dzięki któremu zarówno młodzież, jak i kadra pedagogiczna rozwija i zdobywa umiejętności językowe, cyfrowe i komunikacyjne. To przedsięwzięcie, które czyni z  prowincjonalnego liceum umiędzynarodowioną szkołę - cenioną i popularną, w której młodzież chce się kształcić. To mądra idea, która udowadnia, że podróże naprawdę kształcą, a poznawanie innych kultur wzbogaca naszą własną i poszerza horyzonty myślowe.

mat. pras.


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama