reklama

Poznali Hiszpanię dzięki programowi PO WER

Opublikowano: 23 czerwiec 2021, 11:26 Kategoria Edukacja
żelechówlo żelechówpowerhiszpania
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 4 min.

Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Joachima Lelewela w Żelechowie realizowali program PO WER w Hiszpanii w szkole Ave Maria Casa Madre w Grenadzie.  

Od 1 września Liceum Ogólnokształcącym im. Joachima Lelewela w Żelechowie realizuje projekt Ponadnarodowa Mobilność Uczniów ?Różnorodność kulturowa i językowa? finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w IV Osi Priorytetowej Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, działanie 4.2 Programy mobilności ponadnarodowej. 

W ramach projektu 20 uczniów wraz z opiekunami wyjechało do szkoły partnerskiej Colegio Ave Maria Casa Madre w Hiszpanii. Realizacja mobilności ponadnarodowej rozpoczęła się zdecydowanie wcześniej, w macierzystej szkole. Wybrani uczniowie odbyli najpierw zajęcia językowo- kulturowe, które miały ich przygotować do pobytu w Hiszpanii oraz dać możliwość poznania, na razie na odległość, kultury i historii Hiszpanii (zwłaszcza Grenady). Na zajęciach językowych (z języka angielskiego) uczniowie koncentrowali się na komunikacji w podstawowych sytuacjach, z którymi mogli się spotkać w Hiszpanii: nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami, rozmowa w sklepie, na ulicy. Na zakończenie tej części programu uczniowie wykonali plakaty odnoszące się podejmowanej na zajęciach tematyki. 

reklama


10 czerwca uczestnicy wyruszyli z Żelechowa do Modlina, aby następnie dotrzeć do Malagi i ostatecznie do Grenady, gdzie swoją znajdowała się placówka partnerska.  

Szkoła, z którą liceum w Żelechowie nawiązało kontakt to Colegio Ave Maria Casa Madre, szkoła półprywatna, kontynuująca program edukacyjno - wychowawczy swojego założyciela Andresa Manjón y Manjón, oparty na tolerancji, wychowaniu moralnym oraz szacunku do natury. 

W ramach unijnego projektu ?Ponadnarodowa mobilność uczniów? młodzież z Polski miała okazję bliżej poznać rówieśników z Hiszpanii. W czasie zajęć formalnych i nieformalnych uczniowie liceum wraz z uczniami szkoły partnerskiej wymieniali się informacjami na temat swojej szkoły, miejscowości i kraju. Wszystkie wydarzenia na bieżąco były prezentowane na facebooku szkolnym. 

Uczniowie mieli okazję obserwować życie szkoły w innym kraju w oraz zapoznać się z zasadami jej funkcjonowania od pobudki o godz. 7.00 mieszkańców internatu po zupełną ciszę nocną o godz. 23.00. Z podziwem wszyscy obserwowali (i sami oczywiście stosowali się do tego nakazu) bezwzględne noszenie przez uczniów, nauczycieli i wszystkich Hiszpanów maseczek wewnątrz budynków i na zewnątrz przy temperaturach ponad 30 stopni. Hiszpanie są otwartymi, radosnymi i pomocnymi ludźmi, ale zarazem są dobrze zorganizowani i przestrzegają ustalonych zasad, co było również bardzo widoczne w szkole Ave Maria Casa Madre.  

Pobyt w Andaluzji wywarł na wszystkich uczestnikach ogromne wrażenie.  Dla niektórych łączył się z pierwszym w życiu lotem samolotem i pobytem za granicą. W ramach współpracy ze szkołą uczniowie wraz z opiekunami mogli zwiedzić najważniejsze zabytki Grenady: Alhambrę, Katedrę oraz Kaplicę Królewską. Zwiedzanie dwu ostatnich obiektów odbywało się z wykorzystaniem aplikacji w języku angielskim, co dodatkowo dawało możliwość rozwijania swoich umiejętności. 

W czasie wolnym młodzież miała również możliwość zwiedzanie dzielnic Albaicine i Sacromonte z uroczymi domami i uliczkami. Ostatniego dnia przed wylotem uczestnicy poznali Malagę. Odwiedzili Muzeum Picassa, przeszli przez Gigbalfaro i Alcazabę oraz mieli chwilę odpoczynku na plaży nad Morzem Śródziemnym. 

Udział w projekcie pozwala nawiązać kontakty ze szkołami z innych krajów europejskich, motywuje uczniów do samorozwoju, bardziej intensywnej nauki języków obcych,  wzmacnia poczucie własnej wartości, pozwala na rozwój uczniów w wymiarze europejskim. 

Obecnie liceum rozpoczęło realizację kolejnego projektu Ponadnarodowej Mobilności Uczniów. Tym razem nawiązaliśmy współpracę ze szkołą grecką. Już na przełomie września i października kolejnych 20 uczniów będzie miało możliwość rozwijać swoje kompetencje kluczowe. 

 mat. pras.


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama