21 sierpnia w Garwolinie została przeprowadzona akcja z udziałem ?tajnego klienta?, który w 51 punktach sprzedaży alkoholu próbował zrobić zakupy. W 26 przypadkach niestety się nie udało, ale za to sprzedawcy, prosząc o dowód wypadli w badaniu dobrze. Akcję na zamówienie Urzędu Miasta przeprowadziło Małopolskie Centrum Profilaktyki.
Powodów dla których zorganizowano kampanię jest kilka. Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości jest komórką zobligowaną do prowadzenia działań zapobiegawczych związanych z kontaktem młodych ludzi z alkoholem. Według badań prowadzonych przez szereg instytucji wakacje to okres, w którym młodzi ludzie najczęściej podejmują się zachowań ryzykownych ? w tym kontaktu z alkoholem ? niejednokrotnie to alkohol właśnie jest przyczyną podejmowania kolejnych działań zagrażających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu młodzieży a niejednokrotnie i życiu ? informuje Urząd Miasta w Garwolinie.
Cel kampanii to wsparcie sprzedawców alkoholu w należytym i zgodnym z prawem wykonywaniu pracy. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości przewiduje dwa rodzaje sankcji za złamanie zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim ? cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu oraz kara grzywny.
W trakcie badania tzw. ?tajny klient? został poproszony o pokazanie dowodu osobistego w 26 z 51 badanych punktów. - Zważając na wynik końcowy badania kolejnym krokiem w realizacji projektu było przeprowadzenie szkolenia dla każdego punktu sprzedaży alkoholu ? dodają pracownicy urzędu.
Kampania zrealizowana została przez doświadczonych trenerów Małopolskiego Centrum Profilaktyki z Krakowa. Pracownicy i właściciele punktów sprzedaży alkoholu mieli możliwość przekonania się w praktyce, jak ważne jest legitymowanie osób, których wieku nie są pewni, oraz utrwalenia postaw asertywnych jak i zaktualizowania wiedzy dotyczącej przepisów prawa. Kampania zakończyła się wydaniem certyfikatów dla uczestników.
jd