Drugi tor między Otwockiem a Pilawą z opóźnieniem

Opublikowano: 08 listopad 2019, 07:40 Kategoria Aktualności
pkppilawa

Między Pilawą a Otwockiem widać już pierwsze kilometry drugiego toru, który likwiduje „wąskie gardło“ linii lubelskiej. Na 3 stacjach i 7 przystankach budowane są perony, a w Celestynowie także przejście podziemne. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewni lepsze podróże na trasie z Warszawy do Lublina. Z efektów projektu skorzystamy w 2020 roku. Rok po pierwotnie zaplanowanej dacie.

Dla pasażerów nowe przystanki

Między Otwockiem a Pilawą, na 25-kilometrowym odcinku linii kolejowej Warszawa – Lublin budowane są perony na stacji Celestynów oraz przystankach Śródborów, Pogorzel Warszawska, Stara Wieś, Kołbiel, Chrosna, Zabieżki i Augustówka. Wykonawca ustawia ścianki tzw. elki oraz płyty peronowe. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pasażerom większy komfort obsługi zapewnią nowe wiaty i  ławki. Zaplanowano jasne oświetlenie, czytelną informację pasażerską i wyraźne oznakowanie. Nowe przejście podziemne w Celestynowie  zapewni wygodne dojście do pociągów i lepszą komunikację w mieście.

Drugi tor i więcej mocy

Na linii Otwock – Pilawa, podczas zamknięcia ruchu, powstają dwa nowe tory. Blisko 10 km nowej trasy widać na odcinku od Otwocka do Pogorzeli Warszawskiej. Między Otwockiem a Pilawą będzie łącznie ponad 50 km nowych torów - to 2 tory podstawowe i tory do obsługi pociągów na stacjach. Wykonawca prowadzi też roboty ziemne i wzmacnianie podłoża.

Równolegle postępuje budowa sieci trakcyjnej. Ustawiono już 625 nowych słupów trakcyjnych. Powstanie nowa podstacja trakcyjna w sąsiedztwie przystanku Kołbiel. Wspólnie z dwoma  rozbudowanymi podstacjami w Pilawie i Otwocku zapewni właściwe zasilanie dla większej liczby pociągów na dwutorowej trasie.

W ramach inwestycji przebudowywane są obiekty inżynieryjne, w tym: 3 mosty, 5 wiaduktów, 6 przepustów. Największa konstrukcja o długości 15 m powstaje nad linią kolejową Skierniewice – Łuków (nr 12).Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym zapewnią nowe urządzenia sterowania, a także modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania zostaną wyposażone w automatyczne urządzenia sterowania rogatkami oraz sygnalizację świetlno-dźwiękową. 

Efektem prac na linii lubelskiej będzie skrócenie czasów podróży. Zwiększy się prędkości pociągów z 100 km/h do 160 km/h oraz wzrośnie przepustowości linii kolejowej. Pozwoli to przewoźnikom na uruchomienie większej liczby pociągów regionalnych i dalekobieżnych.

Zmiany w komunikacji

Na czas prac na odcinku Otwock – Pilawa obowiązuje komunikacja zastępcza. Wznowienie ruchu pociągów po dwóch torach zaplanowano w drugiej połowie 2020 roku. Wszystkie prace na tym odcinku zakończą się w grudniu 2020 roku.

Odcinek Otwock – Pilawa w liczbach:

  • ·21 nowych peronów;
  • ·50 km nowych torów;
  • ·Zmodernizowane 3 mosty i 5 wiaduktów;
  • ·11 przejazdów kolejowo-drogowych z nowymi urządzeniami;
  • ·1 nowe przejście podziemne na stacji Celestynów

W Otwocku podróżni korzystają już z efektów przebudowy stacji. Dla pasażerów dostępne są dwa odnowione perony, wyposażone w wiaty, tablice informacyjne, ławki i nagłośnienie. Dojście zapewnia nowe przejście podziemne. Kontynuowane są prace przy przebudowie drugiej strony stacji i wydłużeniu tunelu.

Koleją szybko z  Mazowsza na  Lubelszczyznę

Modernizacja linii nr 7 Lublin – Warszawa jest jednym z największych projektów w Krajowym Programie Kolejowym. Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu najszybszego pociągu między stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny skróci się do około 1h 30 min. Pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Powstanie 77 nowych peronów i 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych, które poprawią komfort obsługi. Wartość projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I” wynosi ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł. Prace zostaną zrealizowane do 2022 roku.

Pierwotny termin zakończenia inwestycji przewidziany był na początku 2020 roku . Ze względu na zejście z budowy głównego wykonawcy prac w 2018 roku ostateczny termin został zmieniony. Na czas realizacji wpływ ma również likwidacja niezidentyfikowanych kolizji oraz dołączenie do projektu budowy łącznicy między liniami 7 i 68.

mat. pras.

Komentarze  

+8 #2 pierwsze słyszę o dotychczasowych 100km/hPasażer 2019-11-08 18:48
hihi osobówki to dobrze jak 50km/h ciągnęły - jechały półtorej godziny ze śródmieścia niecałe 60 km... a napisane że było 100km/h hehe chyba w papierach, papier wszystko przyjmie ...
Cytować
+11 #1 OpóźnienieAndrzej 2019-11-08 08:24
Opóźnienie zakończenia? Chyba nic nowego, jest jakaś inwestycja oddana na czas? Wszystko minimum rok opóźnienia...
Cytować

Dodaj komentarz

Dodając komentarz oświadczasz, że akceptujesz regulamin dodawania komentarzy oraz politykę prywatności.

Kod antyspamowy
Odśwież