Spalasz odpady w piecu? Spodziewaj się kontroli z UM

Opublikowano: 23 styczeń 2019, 09:43 Kategoria Aktualności
garwolinspalanie

Burmistrz Garwolina powołała zespół ds. kontroli przestrzegania zakazu spalania odpadów. Nieruchomości, które będą mają być skontrolowane, mogą być zgłaszane do urzędu.

Zgodnie z prawem ochrony środowiska kontrolę burmistrz może zlecić pracownikom urzędu. W powołanym przez Marzenę Świeczak zespole znaleźli się Tomasz Majczyna, Artur Michalik, Grzegorz Szewczyk i Robert Mikulski.

Kompetencje zespołu kontrolnego są duże. Urzędnicy mogą wejść na teren posesji w godzinach 6-22. Sprawdzeniu podlegać będzie barwa dymu, zawartość pieca, materiały przygotowane do spalenia i popiół. Urzędnicy, oprócz wykonywania dokumentacji zdjęciowej, mogą pobrać próbkę popiołu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, burmistrz protokół pokontrolny wysyła do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie. W kontrolach mogą również uczestniczyć funkcjonariusze policji.

Kontrole będą prowadzone według harmonogramu, na podstawie obserwacji urzędników lub zgłoszeń do urzędu (tel. 25 786 42 42, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ). Zespół może pojawić także na posesji, z której nie odbierano  odpadów komunalnych.

Zgodnie z art. 191 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r. poz. 992 z późno zm.): „Kto, wbrew przepisowi art. 155, termicznie przekształca odpady poza spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów podlega karze aresztu albo grzywny”.

Urząd miasta jednocześnie informuje się, że Uchwałą nr 162/17 z dnia 24 października 2017 r. Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął tzw. uchwałę antysmogową, wprowadzającą na obszarze województwa mazowieckiego ograniczenia i zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalenie paliw. Od dnia 1 lipca 2018 r. uchwała wprowadza zakaz stosowania następujących paliw: mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem; węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z wykorzystaniem tego węgla; węgla kamiennego w postaci sypkiej o uziarnieniu 0-3 mm; paliw zawierających biomasę o wilgotności w stanie roboczym powyżej 20%.

Sankcje stosowane w przypadkach naruszenia postanowień uchwały określone zostały wart. 334 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799 z późno zm.), według którego kto nie przestrzega ograniczeń, nakazów lub zakazów, określonych w uchwale sejmiku województwa przyjętej na podstawie art. 96 ustawy, podlega karze grzywny.

garwolin.pl, opr. red.

Komentarze  

+1 #19 śmieciTołdi 2019-01-26 18:47
W Garwolinie segregujemy śmieci na palne i niepalne. To takie proste. Ciepło i wszyscy zadowoleni, a najbardziej Ekolider.
Cytować
-1 #18 Niebezpieczny gazJurek 2019-01-26 13:38
A co będzie kiedy podczas kontroli jakaś starsza pani popuści ze strachu w majty, a komisja uzna, że w piecu spala popsutą żywność nie wykluczając padłego szczura.
Cytować
-3 #17 re: czystośćsąsiad 2019-01-26 10:38
Cytuję egon:
Przecież tu nie chodzi o żadną czystość powietrza a o danie powodu do zajęcia dla kilku zbytecznych osób w magistracie . O to zawsze chodziło i chodzi . Ludzie myślcie trochę . Straż miejska też była potrzebna ? Straszyli jakie to kleski miasto spotkają i jakoś nie spotkały . Tak samo i teraz . To że kilkunastu oszołomów w mieści chce powietrza to niech się wyprowadzą do lasu i po problemie . Tak jak i tzw mowa nienawiści ostatnio bardzo poruszana . Chodzi w tym o założenie uzdy na łeb aby nie krytykować . Małymi kroczkami do celu . Tyle że to nie wyjdzie jak i wszystko inne . No ale ile osób będzie mieć zajęcie ! Tylko o to chodzi w administracji . Zawsze o to chodziło .

Fajnie, że rozumiesz jak "pracuje" adinistracja w magistracie , ale beznadziejnie, że nie masz świadomości czystego powietrza. Skoro tak bardzo lubisz smrodek to życzę powodzenia! Choroba XXI
Cytować
+4 #16 o co chodziegon 2019-01-26 00:37
Przecież tu nie chodzi o żadną czystość powietrza a o danie powodu do zajęcia dla kilku zbytecznych osób w magistracie . O to zawsze chodziło i chodzi . Ludzie myślcie trochę . Straż miejska też była potrzebna ? Straszyli jakie to kleski miasto spotkają i jakoś nie spotkały . Tak samo i teraz . To że kilkunastu oszołomów w mieści chce powietrza to niech się wyprowadzą do lasu i po problemie . Tak jak i tzw mowa nienawiści ostatnio bardzo poruszana . Chodzi w tym o założenie uzdy na łeb aby nie krytykować . Małymi kroczkami do celu . Tyle że to nie wyjdzie jak i wszystko inne . No ale ile osób będzie mieć zajęcie ! Tylko o to chodzi w administracji . Zawsze o to chodziło .
Cytować
+2 #15 Podstawy prawnebedok 2019-01-25 18:18
do przeprowadzania kontroli spalania odpadów mają a jak będą te kontrole realizować i czy w ogóle będą to już zupełnie inna sprawa. Pewnie będzie tak jak ze wszystkim w tym grajdole jak chociażby z egzekwowaniem obowiązku sprzątania odchodów po psach czy puszczania ich bez smyczy. Smutne to ale niestety prawdziwe. Gdyby była straż miejska to było by im łatwiej bo mogli by karać mandatami a tak to będą musieli kierować sprawy do sądu i tam udowadniać obywatelowi popełnienie czynu a to już takie proste nie będzie zwłaszcza jak obywatel będzie miał dobrego papugę i po wygranym procesie zażąda od miasta zwrotu kosztów to im się odechce kontroli.
Cytować
+5 #14 998Marley 2019-01-25 16:18
Cytuję bedok:
Jak będziesz siedział w domku jak przysłowiowa mysz pod miotłą i nie reagował na dzwonek domofonu to na siłę nie będą wchodzili ale jakby ci z komina wielki śmierdzący dym walił a ty byś nie reagował to wtedy jak najbardziej by weszli siłą z pomocą straży pożarnej z podejrzeniem pożaru kotłowni.

Tylko po co im wtedy upoważnienia i paragrafy skoro to takie proste? Już art 379 nie potrzebny? A taki ważny miał być. Oj, chciałbym zobaczyć minę dyspozytora w straży albo pod 112 kiedy usłyszy: "Dobry wieczór, tu Tomasz M. z magistratu. Mam upoważnienie od pani burmiszcz, jestem bardzo ważny i mam uprawnienia wbijania na kwadrat, ale mnie wpuścić nie chcą. Stoję przed budynkiem i podejrzewam, że tam jest pożar kotłowni. Na jakiej podstawie tak podejrzewam? No... tego... bo dym z komina leci." :lol: :lol: :lol:
Cytować
0 #13 do Marleybedok 2019-01-25 14:35
Jak będziesz siedział w domku jak przysłowiowa mysz pod miotłą i nie reagował na dzwonek domofonu to na siłę nie będą wchodzili ale jakby ci z komina wielki śmierdzący dym walił a ty byś nie reagował to wtedy jak najbardziej by weszli siłą z pomocą straży pożarnej z podejrzeniem pożaru kotłowni.
Cytować
+2 #12 czytanie ze zrozumieniemMarley 2019-01-25 10:57
Cytuję bedok:
na podstawie artykułu 379 prawa ochrony środowiska a jak będziesz jeszcze do nich za bardzo fikał i się poczują urażeni to mogą cię załatwić art.225KK . Palenie śmieci to tylko wykroczenie a utrudnianie kontroli to już znacznie poważniejsza sprawa (do 3 lat kicia) (...) lepiej sobie przemyśl co się bardziej opłaca, wyrazić skruchę ,obiecać poprawę i prosić tylko o pouczenie(...).

Bedoku drogi, nie wprowadzaj w błąd i nie strasz swoich ziomków. Typowe myślenie mundurowego albo urzędasa (tak cię aktualnie widzę) - rzucić jakimś paragrafem, nawet bez sensu, a ciemny człowiek od razu zrobi w gacie i tak jak lubicie najbardziej: będzie bił pokłony, "wyrazi skruchę, obieca poprawę i poprosi tylko o pouczenie". Takiego wała jak Polska cała! Przepis którym straszysz pokazuje jedynie zakres uprawnień, ale tylko kiedy ja grzecznie ich wpuszczam. A ja pytałem jak mają wejść kiedy nie wpuszczę? Paragraf którym straszysz wygląda tak (wersja po ludzku): najpierw organ (burmistrz) upoważnia pracownika urzędu i dopiero wtedy nabywa on uprawnienie wchodzenia na teren nieruchomości. Chodzi o to, że bez tego upoważnienia może co najwyżej do socjalnego w urzędzie wchodzić i parzyć sobie kawkę, a nie po domach łazić. To upoważnienie burmistrza działa tylko wtedy kiedy my go/ich wpuścimy. Siłą nie wejdą. Przecież może człowieka nie być w domu, a w piecu może się palić, albo może ktoś być aktualnie w trakcie czytania dziecku bajki na dobranoc (godzina 20 powiedzmy), albo w trakcie dbania o przyrost naturalny (naszło nas przed 22-coż, bywa) i nie mam akurat ochoty nikomu otwierać. Co mi zrobią? Skąd mam wiedzieć, że to akurat kontrola? Pokaż mi przepis gdzie jestem zobowiązany reagować na każdy dzwonek do moich drzwi, chodzić i pytać "kto tam"? To tak, jakbym miał obowiązek obierania telefonu zawsze kiedy zadzwoni. Gdyby było tak jak straszysz, to Tomcio miałby większe uprawnienia niż jednostki specjalne policji w sprawach kryminalnych.
Cytować
+2 #11 UprawnieniaJurek 2019-01-24 22:52
Czy komisja udająca się na kontrolę posiada odpowiednie kwalifikacje. podejrzewam że osoby te na dzień dzisiejszy nie wymienią nawet faz spalania paliw stałych. Przynajmniej jedna osoba z komisji powinna posiadać uprawnienia dozoru technicznego z zakresu energetyki cieplnej. Nie chcę już mędrkować ale na tą okoliczność jest kilka dorzecznych $$$$.
Cytować
-1 #10 Niestety ale mogą wejśćbedok 2019-01-24 16:24
Cytuję Marley:
buahahaha :lol: "Kompetencje zespołu kontrolnego są duże. Urzędnicy mogą wejść na teren posesji w godzinach 6-22". Już sam fakt, że w zespole jest Majczyna unieważnia pierwsze zdanie z cyctatu :D A teraz zdanie drugie - urzędasy czytają internety i te komentarze, to niech mi urzędasy pokażą przepis, na podstawie którego mogą wejść na posesję (nawet w asyście milicji) w sytuacji kiedy ja ich nie zechcę łaskawie wpuścić, a oni nie mają sądowego nakazu... Czekamy wszyscy... Liczycie, że się kto mniej rozgarnięty przestraszy Tomcia albo dzielnicowego i się wam podłoży. Nie popieram palenia byle czym, ale jak urzędasy wymagają przestrzegania prawa, to niech wymaganie zaczną od siebie.

na podstawie artykułu 379 prawa ochrony środowiska a jak będziesz jeszcze do nich za bardzo fikał i się poczują urażeni to mogą cię załatwić art.225KK . Palenie śmieci to tylko wykroczenie a utrudnianie kontroli to już znacznie poważniejsza sprawa (do 3 lat kicia) więc jeśli nie jesteś prawnikiem i nie masz układów to lepiej sobie przemyśl co się bardziej opłaca, wyrazić skruchę ,obiecać poprawę i prosić tylko o pouczenie czy pajacować jak egon z policją tracąc czas i nerwy o pieniądzach nie wspominając.
Cytować
-3 #9 butan/O2Propan 2019-01-24 14:21
Gaz tez śmierdzi i odziwo nikt tego nie kontroluje bo państwowe z rury. :lol:
Cytować
-1 #8 czystośćmieszkaniec 2019-01-24 13:25
Może zamiast natrętnych wizyt, odpowiedni ludzie zajęliby się UŚWIADAMIANIEM SPOŁECZEŃSTWA odnośnie czystego powietrza, a także tych wszystkich trucizn jakie dostarczają powietrzu paląc śmieci. Takie trucizny jakie paląc człowiek dostarcza powietrzu, którym później oddycha wywołują wiele spustoszeń w organizmie! Człowiek naraża się na wiele chorób, które są czasami śmiertelne! Pamiętajcie.Nie sztuką jest karać, sztuką jest nauczyć tego aby kara nie była nauką! Świadome społeczeństwo jest zdrowsze, szczęśliwsze i uczciwsze!
Cytować
-1 #7 re:sąsiad 2019-01-24 13:11
Cytuję Gość 2:
Jest trochę takich punktów w Garwolinie że dymi się strasznie i ciężko przejść obok , każdy wie i czuje czym pali jego sąsiad, tylko jeden problem -donosić czy nie ? Jeszcze pewnie dylemat że urzędnik tez z Garwolina i kolejny dylemat -karać czy nie ? Bo to kolega , koleżanka , znajomy -znajoma .Pomysł świetny , ale z egzekucją będzie pewnie słabo, jak to w takich miasteczkach bywa, to taki trochę serial Ranczo

A jak uzmysłowi sobie kolega, koleżanka, że spalając takie śmieci jak plastik, tworzywa sztuczne,chemik alia, różnego rodzaju tworzywa przemysłowe może koleżanka i kolega zachorować na nowotwory to także będzie dylemat! Nie rozumiem mentalności ludzi, którzy na własne życzenia, mniej bardziej świadomie trują siebie , swoje dzieci, swoich sąsiadów i innych ludzi! Czy to naprawdę tak ciężko zrozumieć! Okropne! NIE dla śmieciuchów!
Cytować
+3 #6 paragrafyMarley 2019-01-24 12:13
buahahaha :lol: "Kompetencje zespołu kontrolnego są duże. Urzędnicy mogą wejść na teren posesji w godzinach 6-22". Już sam fakt, że w zespole jest Majczyna unieważnia pierwsze zdanie z cyctatu :D A teraz zdanie drugie - urzędasy czytają internety i te komentarze, to niech mi urzędasy pokażą przepis, na podstawie którego mogą wejść na posesję (nawet w asyście milicji) w sytuacji kiedy ja ich nie zechcę łaskawie wpuścić, a oni nie mają sądowego nakazu... Czekamy wszyscy... Liczycie, że się kto mniej rozgarnięty przestraszy Tomcia albo dzielnicowego i się wam podłoży. Nie popieram palenia byle czym, ale jak urzędasy wymagają przestrzegania prawa, to niech wymaganie zaczną od siebie.
Cytować
+2 #5 ekologizmbedok 2019-01-23 19:41
Cytuję Blanka:
A kiedy te kontrole? Zapewne w godzinach pracy gdzie nikt nie pali.. a wieczorkiem wszystko sie zjara bo noe widac.

No pewnie że w godzinach pracy. Po zmroku to niebezpiecznie a urzędnik też człowiek. Z własnej inicjatywy to nie wiem czy coś wypatrzą ale jak przyjdzie oficjalny donos to będą się musieli pofatygować. Ale myślą też o ludziach bo poinformowali że po 22 to już chodzić nie będą i każdy sobie będzie mógł spokojnie spalić co tam ma do spalenia. Ludzkie pany.
Cytować

Dodaj komentarz

Dodając komentarz oświadczasz, że akceptujesz regulamin dodawania komentarzy oraz politykę prywatności.

Kod antyspamowy
Odśwież