reklama

Czujna 19-latka nie dała się oszukać

Opublikowano: 09 listopad 2021, 08:03 Kategoria Aktualności
policjaoszustwo
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 3 min.

Otrzymałeś telefon od pracownika banku, który w trosce o Twoje pieniądze poleca zainstalowanie konkretnej aplikacji lub prosi o podanie kodu do systemu płatności mobilnych? Uważaj, to może być oszust, działający metodą spoofingu. Takim namowom na szczęście nie uległa 19-letnia mieszkanka powiatu garwolińskiego. Ostrożność i weryfikacja dzwoniącego uchroniły kobietę przed utratą pieniędzy.

Wczoraj do 19-letniej mieszkanki powiatu garwolińskiego zadzwonił telefon. Osoba podającą się za przedstawiciela banku twierdziła, że z konta kobiety ktoś próbował zaciągnąć kredyt. By zablokować tę operację 19-latka miała zawnioskować o kredyt, a następnie podać kod do systemu płatności mobilnych. Ponieważ kody nie nadchodziły, rzekomy pracownik banku poinstruował pokrzywdzoną, aby udała się do oddziału banku, wypłaciła pieniądze, a następnie przelała je na inny rachunek bankowy. To wzbudziło podejrzenia kobiety, wiec jej mama skontaktowała się z infolinią banku, skąd dowiedziała się, że to próba oszustwa. Szybka reakcja i zweryfikowanie dzwoniącego poprzez samodzielny kontakt z bankiem, zapobiegły utracie  pieniędzy.

Ta sytuacja to ewidentny przykład próby oszustwa na tzw. spoofing telefoniczny, gdzie dzwoniący podszywa się pod numery infolinii banków czy innych instytucji, w tym nawet Policji. Oszuści dzwonią do losowo wybranych osób, a następnie pod przykrywką różnych legend, próbują uzyskać dostęp do naszego komputera bądź smartfona, a ostatecznie do konta bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie, jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. Wspólnym elementem tych działań jest wywieranie presji i poczucia zagrożenia u rozmówcy. Przykładem może być rozmowa przez fałszywą infolinię z fałszywym przedstawicielem banku, który w bardzo miły i kulturalny sposób informuje nas, że nasze oszczędności na koncie bankowym są zagrożone. Proponuje, abyśmy przelali je na inny, założony specjalnie dla nas, nowy rachunek bankowy. Wykonujemy wszystkie instrukcje i? niestety stajemy się ofiarami spoofingu, często tracąc finansowy dorobek naszego życia.

reklama


Zablokowanie spoofingu telefonicznego jest technicznie niemożliwe. Żeby się przed nim chronić, wystarczy zachować ostrożność podczas przeglądania Internetu czy rozmowy z obcymi osobami przez telefon. Nie należy też instalować dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujemy się do bankowości elektronicznej. Gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania lub aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego czy pulpitu ? rozłącz się i najlepiej z innego aparatu zadzwoń do biura obsługi klienta banku. Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku. Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś do Ciebie dzwoni, niezależnie z jakiego numeru. Każdą taką telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych do konta bankowego traktuj jak próbę oszustwa.

KPP Garwolin


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama
reklama

TOP

reklama