reklama

Kołbiel bez ?ronda passata?

Opublikowano: 17 lipiec 2020, 07:48 Kategoria Aktualności
s17kołbiel
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 4 min.

Drogowcy usunęli tymczasowe rondo na przecięciu trasy S17 i drogi krajowej nr 50. Wkrótce do użytku zostanie oddana cała obwodnica Kołbieli. Z Garwolina do Góraszki będzie można przejechać dwupasmówką.

Wykonawca inwestycji już w środę usunął tymczasowe rondo, które od kilku miesięcy było łącznikiem między trasą Warszawa-Lublin a krajową ?50?. W czasie wzmożonego ruchu, podobnie jak ?stare rondo? to miejsce było wąskim gardłem na ?17?. Sytuację poprawiło oddanie do użytku wiaduktu w ciągu DK nr 50.

Od wczoraj kierowcy mają już do dyspozycji zjazdy i wjazdy na S17. ?Już niedługo kierowcy pojadą tu dwiema jezdniami z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Trwają ostatnie prace? ? informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na facebooku.

reklama


Tymczasowe rondo zyskało określenie ?passata?, po tym jak kilku kierowców nie zauważyło skrzyżowania z ruchem okrężnym i wjechało prosto w bariery na środku ronda.

Dla kierowców to kolejna dobra wiadomość. Od soboty drogowcy udostępnili trasę S17 od końca obwodnicy Kołbieli do węzła Lubelska w Góraszce. W stronę Warszawy po dwóch pasach, w przeciwnym kierunku po jednym. Ruch odbywa się tam z ograniczeniami prędkości.

Aktuliazacja, 18 lipca, godz. 13.35.

Udostępniony dzisiaj odcinek S17 to kolejny krok do spójnej i nowoczesnej sieci dróg szybkiego ruchu w naszym kraju. Pracujemy dalej, a przed nami kolejne otwarcia nowych dróg - najbliższe jeszcze w te wakacje. W sierpniu otwieramy A2 od węzła Lubelska do obwodnicy Mińska Mazowieckiego.

- Proszę Państwa o ostrożną i uważną jazdę oraz stosowanie się do ograniczeń prędkości. Dotyczy to zarówno nowych odcinków dróg, których cały czas przybywa, jak i wszystkich innych, w szczególności tych, na których trwają prace budowlane lub remontowe. Korzystając z okazji, apeluję również o oddawanie krwi, ponieważ w okresie wakacyjnym zapotrzebowanie jest ogromne. Krew zwłaszcza teraz, w okresie pandemii, jest drogocenna jak nigdy - powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.

Wraz z puszczeniem ruchu zlikwidowane zostało tymczasowe rondo na przecięciu DK50 z budowaną S17 i uruchomione zostały drogi dojazdowe oraz łącznice na węźle Kołbiel, którymi kierowcy mogą wjechać na drogę krajową nr 50 w kierunku Grójca i Mińska Mazowieckiego.

- Sukcesywnie oddajemy do ruchu kolejne odcinki nowych, bezpiecznych i komfortowych tras. Obwodnica Kołbieli oznacza dla kierowców koniec zatorów drogowych, które regularnie tworzyły się na trasie z Lublina do Warszawy - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Ograniczenie prędkości do 80 km/h

Nadal trwać będą prace poza ciągiem głównym. Będą one związane m.in. z budową MOP, dróg dojazdowych, kanalizacji deszczowej, czy zbiorników retencyjnych. Zgodnie z tymczasową organizacją ruchu, do momentu zakończenia całej inwestycji, obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 80 km/h. Apelujemy do kierowców o ostrożną jazdę!

- Oddawana  dziś do użytku trasa ułatwi podróże nie tylko mieszkańcom Warszawy i Lubelszczyzny. Już niedługo, dzięki budowanej trasie via Carpatia, czyli drodze ekspresowej S19, także mieszkańcy Podkarpacia zyskają bezpieczne i komfortowe połączenie Rzeszowa z Lublinem i dalej z Warszawą - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

24 km drogi, pięć węzłów

Wartość dwóch kontraktów (węzeł Lubelska - obwodnica Kołbieli oraz obwodnica Kołbieli) to w sumie ok. 596 mln zł, a całkowity koszt (włączając m.in. prace projektowe, archeologiczne, wykup gruntów, czy nadzór budowlany) to ok. 1,2 mld zł.

Obecnie inwestycja jest zaawansowana w zakresie robót na poziomie ok. 82 proc. Powstały m.in. ok. 24 km dwujezdniowej drogi oraz pięć węzłów (Góraszka, Wiązowna, Otwock, Ostrów, Kołbiel). Wykonawcą obu odcinków jest konsorcjum firm Strabag (lider) i Strabag Infrastruktura Południe (partner).

Inwestycja jest dofinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dofinansowanie dotyczy trzech odcinków realizacyjnych między węzłem Lubelska a początkiem obwodnicy Garwolina (ok. 37 km) i wynosi 618 mln zł.

- Cieszę się, ze dziś otwieramy kolejny odcinek ważnej drogi ekspresowej, która jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej i łączy Polskę z Ukrainą. Komisja Europejska wydała już 3 decyzje w sprawie dofinansowania trasy S17, na odcinku między Warszawą a Lublinem na kwotę 495 milionów ?. Unijne wsparcie budowy S17 jest kolejnym przykładem konsekwentnej, wspólnotowej polityki transportowej. Oprócz podniesienia wygody podróży projekt ten przyczyni się też do zwiększenia spójności terytorialnej w tej części Polski i poprawi połączenia z sąsiednimi krajami - Marek Prawda Dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

S17 coraz dłuższa

W ubiegłym roku udostępniliśmy do użytku pięć odcinków S17 od końca obwodnicy Kołbieli (jadąc od strony Warszawy) do węzła Kurów Zachód o łącznej długości ok. 70 km. Tym samym kierowcy mieli do dyspozycji ok. 155 km dwujezdniowej trasy do Piask. Jeszcze w grudniu przełożony został ruch na jedną jezdnię powstającej drogi S17 od Kołbieli do Warszawy. W maju wykonawca udostępnił wiadukt w ciągu drogi krajowej nr 50 w Kołbieli nad jezdnią trasy S17, co znacznie usprawniło ruch w tym miejscu. Od początku lipca kierowcy korzystają również z nowej jezdni w okolicach węzła Góraszka.

Finał prac wykończeniowych na dwóch odcinkach między węzłem Lubelska a końcem obwodnicy Kołbieli planowany jest na IV kwartał tego roku.

łk/GDDKiA

fot. GDDKiA


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama
reklama

TOP

reklama