reklama

Rowerem przez miasto - część 1

Opublikowano: 17 marzec 2011, 13:12 Kategoria Rozmaitości
ścieżki rowerowerowerbrd
Ten artykuł przeczytasz w 1 - 2 min.

Zanim wsiądziemy na rower i ruszymy w trasę. Drogi dla rowerów, zwane popularnie "ścieżkami" wzbudzają wiele kontrowersji. Patrząc obiektywnie, ich powstanie zwiększyło bezpieczeństwo rowerzystów.

Do końca kwietnia będziemy publikować teksty, które pozwolą na przypomnienie przepisów związanych z poruszaniem się samochodów i rowerzystów po dawnej trasie krajowej nr 17. Krótkie pytanie i jasne odpowiedzi.

 

reklama


Czy określenie ścieżki rowerowej w przypadku głównej arterii Garwolina jest odpowiednie?

O ścieżce rowerowej możemy mówić w przypadku terenów rekreacyjnych (pozamiejskich, leśnych). W obrębie Garwolina, zgodnie z kodeksem ruchu drogowego, powinno używać się wyłącznie określenia "droga dla rowerów".

Drogi dla rowerów w Garwolinie są miejscami szersze niż wymagane 1,5 m. Czy można zatem poruszać się po niej w obu kierunkach?

Drogi dla rowerów mogą być jedno- lub dwukierunkowe. Ich minimalna szerokość powinna wynosić odpowiednio 1,5 m, 2m i 2,5m. W Garwolinie występują drogi jednokierunkowe. Zatem rowerzyści mogą poruszać się po drogach tylko w jednym kierunku.

Czy dozwolona jest jazda rowerem po chodniku?

Jedynym kryterium, na naszych garwolińskich drogach, które pozwalałoby na poruszanie się rowerem po chodniku jest opieka nad dzieckiem (do 10 lat), kierującą rowerem.

Coraz częściej rowerzyści wsiadają na jednoślad ubrani w kamizelkę odblaskową i z kaskiem na głowie. Czy te elementy są wymagane?

Przepisy nie obligują do używania tych elementów. Jednak mają one bardzo dużo wpływ na bezpieczeństwo rowerzysty. Niezależnie od warunków atmosferycznych warto zakładać kamizelkę odblaskową. Umożliwia ona dostrzeżenie poruszającego się jednośladem z większej odległości.

O czym powinni pamiętać poruszający się po drogach dla rowerów?

Pierwsza zasada to ostrożność. Zgodnie z kodeksem ruchu drogowego kierującemu rowerem zabrania się: jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu; jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach; czepiania się pojazdów.

opr. Krzysztof Ostrowski, Łukasz Korycki


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama
reklama

TOP

reklama