reklama

Trwa modernizacja kolejowej siódemki

Opublikowano: 22 styczeń 2018, 16:03 Kategoria Aktualności
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 4 min.

Zmienia się stacja Pilawa. Na linii Otwock ? Lublin przebudowywane są tory oraz wszystkie stacje i przystanki. Montowane są nowe słupy sieci trakcyjnej. Trwają roboty na wiaduktach i mostach. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pasażerowie zyskają wyższy komfort obsługi a podróże między Lublinem a Warszawą będą krótsze.

Bieżącemu postępowi prac przy modernizacji linii kolejowej nr 7 poświęcony był dzisiejszym breefing prasowy w Pilawie. Wicemarszałek senatu Maria Koc, poseł Grzegorz Woźniak i wicewojewoda mazowiecki Artur Standowicz podkreślali rolę modernizacji linii kolejowej nr 7 dla rozwoju regionu.

- Wykonawca realizuje inwestycję także w sezonie zimowych, tak więc założone terminy zostaną dochowane. Do 2023 roku mamy zrealizować projekty na łączną kwotę ponad 67 mld zł. Modernizacja linii nr 7 jest w tej chwili największą trwającą inwestycją w kraju ? podkreślał Arnold Bresch, członek zarządu - dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK SA.

reklama


Drogi techniczne otwarte dla ruchu lokalnego, ale...

Dopytaliśmy podczas dzisiejszej konferencji o status dróg technicznych, które powstają wzdłuż kolejowej ?7?. ? Na czas budowy będą to drogi tylko na użytek zastępczej komunikacji autobusowej i pojazdów budowy. Jednak po zakończonej inwestycji nie widzę przeszkód, aby te drogi były zamykane dla lokalnego ruchu ? zaznaczał Wiesław Ogłoblin z PKP PLK SA, dyrektor projektu modernizacji linii kolejowej nr 7.

Przypomnijmy, że modernizacja linii Otwock-Lublin rozpoczęła się w czerwcu 2017 roku. Od soboty pociągi do i z Warszawy dojeżdżają do stacji Pilawa. Do Dęblina funkcjonuje zastępcza komunikacja autobusowa. Taki stan rzeczy ma trwać do grudnia 2018 roku, kiedy mają się zakończyć prace na odcinku Dęblin-Pilawa. Kolejnym odcinkiem wyłączonym z ruchu pociągów będzie torowisko między Pilawą a Otwockiem. Zakończenie zasadniczych robót i przywrócenie ruchu między Otwockiem a Lublinem planowane jest na przełomie 2019/20 r.

PKP Pilawa zmieni się nie do poznania

W Pilawie, po przebudowie stacji pasażerowie będą korzystać z dwóch nowych peronów. wyposażonych w funkcjonalne wiaty, ławki, zegary, oświetlenie i tablice informacyjne. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Bezpieczne i wygodne dojście zapewni nowe przejście podziemne wyposażone w pochylnie. Będą ścieżki dotykowe, które ułatwią poruszanie się po peronach osobom niedowidzącym. Ustawione zostaną stojaki rowerowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudują w Pilawie Lokalne Centrum Sterowania, które dzięki systemom komputerowym, zapewni sprawniejsze prowadzenie ruchu pociągów od Otwocka do Pilawy.

Obecnie w Pilawie trwa rozbiórka starych peronów. Demontowane są tory, rozjazdy, oświetlenie i sieć trakcyjna. Wykonawca zdjął 5 km starej sieci trakcyjnej i wbił ponad 100 fundamentów nowych słupów. Trwają prace przy budowie tunelu dla pieszych. Na trasie od Otwocka do Pilawy zgromadzono już materiały do budowy nowych torów m.in. 20 tysięcy podkładów, około 14 tysięcy ton tłucznia i kruszyw.

Tory dostosowane do prędkości pociągów 160 km/h

Na odcinku Pilawa ? Dęblin na około 50 km zdemontowany został jeden tor i sieć trakcyjna. Kontynuowana jest rozbiórka starych urządzeń sterowania ruchem oraz torów na przystankach i stacjach: Garwolin, Ruda Talubska, Łaskarzew Towarowy, Sobolew, Życzyn  i Dęblin. Wzmacniany jest grunt, na którym ułożone zostaną nowe tory.  Na budowach wykonawca wykorzystuje koparki, dźwigi, palownice, pociąg sieciowy, ładowarki, samochody ciężarowe, walce i pompy do betonu. Nowe tory, po przebudowie linii Otwock ? Lublin, będą dostosowane do prędkości 160 km/h, a wymiana rozjazdów i przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych zapewni większy poziom bezpieczeństwa.

Na odcinku Lublin ? Otwock zmodernizowanych zostanie 17 stacji, 355 km torów kolejowych i sieci trakcyjnej, na 68 przejazdach kolejowo-drogowych zwiększy się poziom bezpieczeństwa.  Po zakończeniu wszystkich prac na trasie Lublin ? Warszawa najszybsze pociągi pojadą ok.90 min.

Inwestycja realizowana jest w ramach projektu ?Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa ? Dorohusk,  na odcinku Warszawa ? Otwock ? Dęblin ? Lublin, etap I (POIiŚ 5.1-11.1)?. Wartość całego projektu wynosi ponad 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ  wynosi ponad 2,9 mld zł. 

mat. pras./łk


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama