reklama

5,5 mln na usuwanie azbestu

Opublikowano: 17 marzec 2016, 06:34 Kategoria Aktualności
azbest
Ten artykuł przeczytasz w 2 - 3 min.

Na terenie mazowieckich gmin znajduje się ponad 970 tys. ton wyrobów zawierających azbest, z czego 917 tys. ton wciąż czeka na unieszkodliwienie. W powiecie garwolińskim do usunięcia zostało prawie 32 tys. ton azbestu. O dotację w formie dofinansowania bądź pożyczki na usuwanie azbestu można starać się w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na ten rok zarezerwowanych jest w sumie 5,5 mln zł. O dofinansowanie można wystąpić indywidualnie ? o ile ma się własną firmę.

? Mamy na Mazowszu duży problem z azbestem. Trzeba pamiętać o tym, że jest to produkt, który trzeba zlikwidować z naszych domów, z naszych budynków ? przypomina wicemarszałek Janina Ewa Orzełowska. ? Samorząd województwa mazowieckiego poprzez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dba o to, aby znalazły się na to środki. Do 30 września 2016 r. można ubiegać się o wsparcie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska zarówno w formie dotacji, jak i pożyczki. O wsparcie mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki podległe, osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą ? dodaje.

Największe ilości wyrobów zawierających azbest zinwentaryzowano w powiatach ostrołęckim (ponad 60 tys. ton), radomskim (ponad 56 tys. ton), mińskim (ponad 44 tys. ton), siedleckim (ponad 42 tys. ton), grójeckim (ponad 39 tys. ton) i ostrowskim (ponad 36 tys. ton). Wśród miast powiatowych najwięcej wyrobów azbestowych jest zlokalizowanych w Warszawie, gdzie do unieszkodliwienia wciąż pozostaje ponad 24 tys. ton. Na drugim miejscu plasuje się Płock (ponad 5 tys. ton). Najlepiej natomiast wypada Radom (ponad 1 tys. ton).

reklama


W powiecie garwolińskim unieszkodliwiono 3,5 tys. ton azbestu, ale do usunięcia zostało prawie 32 tys. ton.

Wśród najczęściej występujących na terenie Mazowsza wyrobów na bazie azbestu wymienić można płyty azbestowo-cementowe (używane m.in. do krycia dachów), rury oraz złącza azbestowe i azbestowo-cementowe.

Za usunięcie wyrobów zawierających azbest odpowiadają właściciele obiektów. Jednak pierwszym etapem jest przeprowadzenie gruntownej inwentaryzacji, a następnie przygotowanie oceny stanu i możliwości bezpiecznego usunięcia wyrobów zawierających azbest. Zbieranie informacji o ilości i miejscu składowania wyrobów azbestowych, a także kontrolowanie i ewentualne usuwanie dzikich wysypisk leżą w gestii wójtów, burmistrzów i prezydentów. Urzędy gmin i miast odpowiedzialne są również za wprowadzanie danych zawierających azbest, których właścicielami są osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami, do bazy odpadowej. Gminy i powiaty opracowują także programy usuwania wyrobów zawierających azbest. Natomiast, na poziomie województwa został przyjęty program usuwania azbestu z terenu województwa mazowieckiego ? będący załącznikiem do Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami.

Dofinansowanie na usuwanie azbestu można uzyskać z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Oferuje on dwie formy wsparcia ? dotację lub pożyczkę. O pomoc mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki podległe, osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Na ten rok zarezerwowanych jest łącznie 5,5 mln zł.

Osoby prawne oraz osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą, składają wnioski o dofinansowanie indywidualnie. Natomiast osoby fizyczne, w tym wspólnoty mieszkaniowe, które nie prowadzą działalności gospodarczej, mogą to zrobić tylko za pośrednictwem gminy.

Wnioski można składać do wyczerpania alokacji, nie później niż do 30 września 2016 r., a w przypadku posiadania umowy z wykonawcą zadania nie później niż do 31 października 2016 r. (decyduje data wpłynięcia).

Wysokość dofinansowania może wynieść nawet 85 proc. kosztów kwalifikowalnych (w przypadku dotacji) lub 100 proc. kosztów kwalifikowalnych (w przypadku pożyczki).

mat.pras./jd


Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
reklama